estafa telèfon

La resposta més habitual quan despengem el telèfon per una trucada és dir: “Sí?”. Però alerta, perquè això pot comportar riscos i, sense saber-ho, ens podem exposar a ser víctimes d’una estafa. Segons explica la policia, els estafadors poden enregistrar la nostra veu i, després, reproduir la resposta per donar-se d’alta en algun servei o autoritzar transaccions bancàries. Per això, la recomanació és sempre respondre d’una altra manera i evitar riscos innecessaris.

L‘Institut Nacional de Ciberseguretat assegura que moltes vegades els estafadors no arriben ni a interactuar amb la víctima. Quan despenja el telèfon amb un “sí?”, ningú li respon. Ara bé, en cas que no sigui així, busquen la manera d’establir-hi diàleg per obtenir la resposta que volen. Es fan passar per alguna empresa de serveis o entitat bancària i inicien una bateria de preguntes per obtenir el “sí”. També és habitual que el ciberdelinqüent estigui en silenci estones més llargues de l’habitual, fins a aconseguir la resposta afirmativa i que després pengi ràpidament el telèfon.

Com evitar l’estafa?

Per no ser víctimes d’una estafa d’aquestes característiques, la principal recomanació a l’hora de respondre una trucada és fer servir formules com “Hola?” o “Digui?”. Ara bé, en cas de no haver-ho fet i sospitar que s’ha estat víctima d’una estafa, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) fa una sèrie de recomanacions.

Primer, comprovar els moviments bancaris regularment per identificar càrrecs sospitosos i canviar totes les contrasenyes. Una altra recomanació és fer “egosurfing”: buscar-se a internet per comprovar si algú ha creat un perfil a xarxes socials suplantant la nostra identitat o si el nom apareix en alguna llista pública. A l’hora d’interposar una denúncia, es recomana aportar el registre de trucades.

Els Mossos calculen que a Catalunya cada any hi ha fins a 100.000 temptatives d’estafa via trucada, correu electrònic o missatge de WhatsApp. En la majoria dels casos, no és fàcil que la policia pugui identificar-ne els autors. Ara bé, davant de qualsevol sospita que s’ha estat víctima d’una estafa, els Mossos posen a disposició dels ciutadans aquest correu electrònic: internetsegura@gencat.cat.