Institut Escola Xirinacs a la Model

A poc a poc es va definint com serà el futur Institut Escola Xirinacs, que ara està en mòduls a l’interior de l’antiga presó Model. La previsió és que les obres comencin el primer semestre del 2026 i que els alumnes l’estrenin durant el curs 2027-2028. Així ho ha explicat la tinenta d’alcaldia Laia Bonet, ara que s’inicia la redacció del projecte executiu de tots els equipaments de la Model, entre els quals hi ha un pavelló poliesportiu. El cost dels quatre equipaments serà d’uns 20 milions d’euros, la meitat dels quals de l’institut escola, finançat per la Generalitat.

Espais amplis i lluminosos

Aquest juliol s’ha adjudicat el contracte de redacció del projecte i direcció d’obra a la UTE Santi Vives, Grau Casais, Masana-Bosch. El centre, que serà de dues línies, tindrà dos edifici connectats entre si. En el disseny de l’espai interior de l’escola s’ha fet amb una clara aposta pels materials naturals com la fusta i creant espais amplis i amb molta llum. Una tendència que es repeteix en els centres de nova creeació com l’Escola 30 Passos (Sant Andreu) o l‘Escola Auditori (Sant Martí).

Els infants d’educació infantil estaran a la planta baixa, orientada al sud per aprofitar al màxim l’assolellament i la radiació. Cada aula es vincula a un pati exterior propi cobert amb pèrgoles vegetals. Aquests patis ofereixen una gran continuïtat entre l’espai interior d’aula i l’exterior.

Amb llum i un espai circular: així serà l’Escola 30 Passos després d’anys en mòduls
El projecte guanyador defineix un gran espai central circular a l’escola de la Sagrera, amb una enorme claraboia que hi deixa entrar la llum

En la resta de plantes (primera, segona i tercera), s’organitza un sistema d’aules flexible i polivalent vinculat a les àgores. Les aules regulars se situen a la banda nord amb l’objectiu d’evitar l’assolellament directe. Mentre que l’alumnat de primària tindrà un accés independent des del carrer del Rosselló, els de secundària tindran un accés independent des del carrer de Nicaragua.