telèfon mòbil

La Fundació Ajuda i Esperança va atendre més de 40.000 trucades de persones en situació de solitud no desitjada, crisi emocional o conductes suïcides l’any 2022. En els darrers anys l’entitat ha engegat diversos dispositius específics per a la prevenció del suïcidi i el malestar emocional d’adolescents i joves com el Telèfon de Prevenció del Suïcidi (900 925 555) i el Xat de Suport Emocional per a Joves (679 333 363).

D’una banda, el Telèfon de Prevenció del Suïcidi ha atès més de 12.000 trucades des que va entrar en funcionament, l’any 2020. Aquest servei ha intervingut activament en el rescat de 245 persones. D’altra banda el sistema de xat engegat l’estiu passat ha atès 672 converses.

Segons l’entitat, la precarietat econòmica juntament amb la vulnerabilitat emocional esdevenen “factors de risc” per patir crisis emocionals. La solitud no desitjada i els problemes de salut mental són dos elements tranversals que afecten les persones ateses.

El Telèfon de l’Esperança, el recurs per a les persones quan se senten soles

L’entitat destaca que el Telèfon de l’Esperança (93 414 48 48) ha tornat de manera progressiva a la normalitat, amb 34.149 trucades. L’any 2020 les trucades van augmentar en un 74 % respecte a l’any anterior, una pujada que es devia al malestar emocional que va generar la pandèmia. L’increment del 2022 respecte a l’any 2019 és del 8,39 %.

Aquest servei es consolida com a primer recurs per a la població adulta. Del total de les trucades ateses, un 71 % corresponen a persones d’entre 35 i 65 anys, seguides per un 19,24 % de gent gran. Entre aquestes persones cal destacar que un 69 % viuen soles.

Un servei per als joves “al·lèrgics” a les trucades

El Xat de Suport Emocional per a Joves es va engegar l’estiu passat, en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona. Es tracta d’un servei adreçat a adolescents i joves d’entre 14 i 25 anys, un grup de població que, tot i no separar-se mai del telèfon mòbil, rarament el fa servir per trucar.

Per aquest motiu l’entitat va optar per un sistema de xat a través de l’aplicació WhatsApp. Des del seu inici aquest servei ha atès 672 converses, la majoria noies i dones joves, que representen un 71,78 % de les persones ateses. Destaca també que dos terços d’aquestes persones encara viuen a la llar familiar. Tot i això no poden expressar les seves inquietuds, pors o malestars en el seu entorn.

Pel que fa a les problemàtiques ateses entre les persones majors d’edat, un 33 % provenen de problemes de salut mental i un 30 %, de problemes relacionals. També s’han detectat consultes relacionades amb l’ansietat (13,33 %), les addiccions, les idees suïcides i el dol, amb un 6 % cadascuna.

Telèfon de Prevenció del Suïcidi

El Telèfon de Prevenció del Suïcidi (900 925 555) ha atès 12.870 trucades des que es va posar en marxa, el 2020. El servei, que funciona les 24 hores, va atendre 5.987 trucades el 2022, un 3,6 % més que l’any anterior. Pel que fa a l’edat, el gruix de les demandes d’ajuda procedeixen de persones d’entre 30 i 69 anys (72,75 %).

Des de l’inici del servei s’han detectat 86 trucades de suïcidi imminent o en curs i, en dos casos, les temptatives no només afectaven la persona atesa sinó que suposaven un perill per a la integritat d’altres. D’aquestes 86 persones, un 67,44 % eren homes i un 31,40 %, dones. Tot i això, les trucades al servei procedeixen de percentatges similars entre ambdós sexes, tot i que són lleugerament superiors les trucades que fan les dones, amb un 53 %.

Cal estar alerta a les temptatives

De les persones ateses amb idees suïcides, 263 havien intentat treure’s la vida durant el mes anterior a la trucada al servei i 482 ho havien fet en algun moment de la seva vida. En aquest sentit, la fundació ha subratllat que cal posar fi als mites sobre el suïcidi que assenyalen les temptatives com a simples crides d’atenció.

Comparteix a: