Diverses extreballadores de Sociohabitatge, l’empresa que gestiona part dels contractes públics d’emergència social d’allotjament temporal a la ciutat, denuncien irregularitats greus en l’atenció als usuaris i en la contractació i gestió del personal. També asseguren que hi ha centres d’acollida i pisos que es troben en condicions d’insalubritat. Aquest dijous han fet sentir el seu malestar en una roda de premsa a la plaça de Sant Jaume, acompanyades de representants sindicals de la CGT.
Fins a 55 usuaris per treballadora
D’una banda denuncien la precarització i la inseguretat amb què treballa el personal de l’empresa subcontractada, amb jornades laborals que qualifiquen “d’infrahumanes”, i que asseguren que poden arribar fins a 48 hores. Tot plegat, denuncien, per un salari mitjà de 1.082 euros bruts mensuals, propis de categories laborals inferiors a les que tenen els professionals, i amb ràtios que poden oscil·lar entre els 25 i els 55 usuaris per treballadora. El personal assegura que una vegada es van començar a organitzar per formar un comitè d’empresa i defensar els seus drets laborals, van ser acomiadades.
Si tens tres conflictes a la vegada, et veus desbordada i l’única resposta que tens de l’empresa és que truquis a la policia”
Abusos sexuals, plagues i barreja de perfils
Les extreballadores de Sociohabitatge també han denunciat que s’estan allotjant fins a sis persones a la mateixa habitació i que s’estan barrejant perfils socials complicats. Asseguren, com a exemple, que s’han trobat que al mateix centre hi ha dones víctimes de violència masclista amb agressors amb antecedents, així com persones amb problemes de salut mental amb discapacitats físiques, o assetjadors compartint habitació o centre amb menors vulnerables.
En 15 anys mai no havíem vist una empresa que cometés tantes irregularitats”
També han denunciat situacions d’assetjament sexual a treballadores i usuàries, i algun cas d’abús sexual, que asseguren que està judicialitzat. Les extreballadores han denunciat que quan han fet saber denúncies als seus superiors sobre les situacions que pateixen, l’empresa les ha minimitzat. I que quan s’ha denunciat algun abús a menors directament a la DGAIA, les han acomiadat.
També es queixen de la insalubritat dels centres d’acollida, on per exemple s’han trobat plagues de xinxes, i que no es respecten les dietes per a usuaris amb problemes de salut com hipertensió, o específiques per a persones de diferents religions.
L’Ajuntament assegura que no ha rebut denúncies
Arran dels fets denunciats, l’Ajuntament assegura que no tenia constància d’aquestes pràctiques, i que ni els usuaris dels espais ni tampoc els treballadors han denunciat la situació al consistori. En declaracions a TV3, la fins ara gerent de l’àrea de Drets Socials, Laia Claverol, assegura: “Em diuen que no ens ha arribat res per part dels treballadors socials ni dels usuaris”. Tot i això, s’ha compromès a “treballar amb BCD Travel” —l’empresa responsable de gestionar l’allotjament d’emergència, i que al seu torn deriva els usuaris cap als habitatges d’altres empreses com Sociohabitatge— per comprovar “si les queixes són en un equipament que fem servir nosaltres”.