Aquí es debat el model que han de seguir els professors amb els alumnes d'ètnia gitana. Entre els reptes que es plantegen hi ha el d'eradicar l'absentisme escolar i fer que els pares siguin conscients de la importància que té l'educació per al futur dels seus fills. Si bé durant la primària, el nivell d'absentisme és baix, a l'ESO molts estudiants d'ètnia gitana deixen d'anar a les classes. En part ho fan pressionats per les famílies que poden veure l'institut com una amenaça a les seves tradicions, especialment per a les noies. AMPARO MARTÍNEZ, professora "Tenen por que no estan tan vigilades, que s'ajuntin amb altres nanos, que fins i tot s'enamorin d'altres nens que no siguin gitanos. Tenen por de perdre la seva essència com a gitanos". A més, el desinterès i el fet que alguns d'aquests estudiants es casin tan joves fa que els índexs d'absentisme creixi durant la secundària i que la seva presència a la universitat sigui nul·la. Els educadors també demanen que s'adeqüin els programes escolars a la realitat del poble gitano. Un pas seria el de fer més present aquest col·lectiu als programes educatius i els llibres de text. ELISA SOLER, Associació d'Ensenyants amb Gitanos "Quan s'explica la història no apareix la història del poble gitano i té una història molt rica. Els costums no apareixen, i si apareixen, sempre amb negatiu". Segons els professors, la clau de l'èxit de l'educació amb estudiants d'ètnia gitana passa per motivar els joves i al mateix temps mantenir una relació constant amb les famílies gitanes per implicar-les en l'educació dels seus fills.