centre 112 Zona Franca Barcelona

(ACN) La Comissió d’Igualtat i el Comitè d’Empresa del servei d’emergències 112 ha denunciat públicament tres casos d’assetjament sexual i laboral al centre de la Zona Franca, els tres amb diversos afectats. Segons ha explicat, un dels casos, d’assetjament sexual i laboral, està judicialitzat i afecta un comandament en el període de l’empresa de telemàrqueting que atenia el servei abans de l’actual. Un altre cas, d’assetjament laboral, ha comportat que l’empresa admetés “abús de poder”, però que fos la víctima la que hagués de “canviar de torn”. El tercer cas, d’assetjament sexual, implica segons la mateixa font un altre coordinador, que “aprofitava l’entorn laboral” per proposar a les treballadores mantenir relacions amb ell.

Les fonts que denuncien el cas afirmen que aquest coordinador té una activitat privada al marge del 112 a través de la qual fa “fotografies de nus”, alhora que “manté molta activitat de caràcter sexual a la xarxa”. A les noies, asseguren, els proposava també fer-se fotos, a més de mantenir-hi relacions.

Tant la Comissió d’Igualtat com el Comitè d’Empresa del 112 asseguren que hi ha “diverses persones que presenten denúncia a l’empresa” i que tenen coneixement d’una conducta inapropiada del coordinador, amb “fins a vuit situacions molt sensibles”.

La cadena de responsabilitats “fa anys que falla”

A l’entorn del primer cas denunciat, el d’assetjament sexual i laboral que està judicialitzat, implica “diverses víctimes” i es va denunciar en l’etapa de l’empresa de telemàrqueting que gestionava el servei abans de l’actual. El comitè d’empresa ha destacat que aquella empresa no va actuar. També ha lamentat que, malgrat la judicialització, “tota la cadena de responsabilitats fa anys que falla” i ha provocat que els problemes “no es resolguin a temps”, així com que les “conductes inapropiades es reprodueixin i ho paguin les treballadores abocades a la indefensió i buscant una via legal per fer justícia”.

Les treballadores, desprotegides

El comitè d’empresa també ha relatat que el cas d’assetjament laboral afecta “més d’una víctima”, que van patir crits dins la sala d’emergències per part d’un comandament, a banda “d’opinions sobre la vida privada” de les treballadores, burles, sobrenoms i altres actituds despectives, com “ignorar-les quan parlen encara que això perjudiqui la trucada d’emergència que hi ha en curs”.

Segons els denunciants hi ha “molts testimonis que corroboren els fets”, fins al punt que l’empresa que gestiona actualment el servei “admet abús de poder”. Lamenten, però, que hagi estat la víctima la que ha hagut de canviar de torn i buscar-se “el suport psicològic i els mecanismes per mal portar la situació com pugui”.

Vaga des del gener

Segons ha detallat el comitè d’empresa, el 112 depèn de l’empresa pública Cat-112, que penja del Departament d’Interior, i aquesta firma pública subcontracta el personal de les sales a l’empresa de telemàrqueting Serveo. Aquesta estructuració, opinen els denunciants, fa que cap de les dues empreses “assumeixi responsabilitats” en la gestió ni en el personal.

Els treballadors del centre de la Zona Franca estan en vaga des del gener passat, conseqüència, segons el comitè d’empresa, de la precarietat laboral i les condicions de treball, circumstàncies a les quals “s’han d’afegir els casos d’assetjament”.

El Cat-112 aclareix que es van prendre mesures

Fonts de l’empresa pública han volgut aclarir a través d’un comunicat que un dels tres casos és anterior a la gestió de la direcció actual i dos són més recents. En tots tres casos l’entitat ha treballat amb l’empresa prestatària del servei per aclarir els fets i perquè es prenguessin “les mesures sancionadores i correctores oportunes”.

Quant al primer cas, el Cat-112 assegura que no és part d’aquest procés judicial i remarca que els fets denunciats van tenir lloc dels anys 2020 enrere. Sobre els altres dos casos d’assetjament, l’entitat explica que “s’haurien produït més recentment” i que, com en el primer cas, tan bon punt en va tenir coneixement ho va traslladar a l’empresa per “aclarir els fets i perquè es prenguessin les mesures correctores pertinents”. Segons afegeix, l’empresa prestatària del servei va informar al Cat-112 que havien activat els procediments interns i havien obert expedients informatius.