(ACN) La Manuela agafa un conte del racó dels llibres al Servei de Neonatologia de Vall d’Hebron per llegir-lo al seu fill, que està en contacte pell amb pell amb el pare, l’Albert. El Bruno va néixer a les 27 setmanes i esperen tornar a casa a finals de setembre. Mentre la mare li explica ‘De què fa gust la lluna?’, un clàssic de la literatura infantil, la maneta del Bruno es belluga i surt fora del llençol.

Aquesta escena es produeix en el marc d’un projecte de l’Hospital Vall d’Hebron per incorporar la lectura, que busca estimular les connexions neuronals dels nadons prematurs durant el període neonatal, un moment crític per al desenvolupament del bebè. Segons expliquen des de l’hospital, l’experiència d’altres centres i la literatura científica mostren els beneficis de la lectura de pares a fills per reduir l’ansietat, crear vincles i estimular el desenvolupament neurològic dels nadons.

“Tot el que puguem fer, ho farem”

“Quan ens van parlar del projecte, ens va semblar una bona idea per parlar-li al Bruno i connectar-hi. Tot el que puguem fer perquè estigui bé, ho farem”, assenyala la Manuela. La infermera Lorena Tamborero ressalta precisament que la iniciativa ha tingut molt bona acollida entre les famílies, que de vegades se senten retirades del rol de pares quan el fill està ingressat a l’UCI. “Tot el que el que puguin fer dins de la unitat per ajudar els fills els resulta molt empoderador”, afirma Tamborero. Els hospitals busquen una atenció cada vegada més humanitzada als nadons prematurs i la involucració les famílies en les cures del dia a dia.

Reduir la bretxa lingüística

Una derivada del projecte és reduir la bretxa lingüística que moltes vegades marca el codi postal. Segons indiquen des de Vall d’Hebron, a partir d’estudis d’alguns autors, els nadons d’una família amb un nivell socioeconòmic mitjà o alt senten una mitjana de 2.000 paraules l’hora i els d’una família amb un nivell socioeconòmic baix, 600. Això es tradueix en què als tres anys, els primers hauran sentit prop de 20 milions de paraules més que els segons. I més vocabulari equival a millors resultats acadèmics i una millor salut a l’edat adulta.