El govern de l’alcalde Jaume Collboni vol fraccionar en dues fases l’allargament del tramvia per la Diagonal fins a Francesc Macià. La mateixa setmana que s’han estrenat al públic les vies entre Glòries i Verdaguer, El País ha avançat —i betevé ho ha pogut confirmar— que l’Ajuntament de Barcelona es planteja dividir en dues subfases la connexió fins a Francesc Macià.

Així ho va explicar el regidor de l’Eixample i tinent d’alcaldia d’Economia, Jordi Valls, durant el consell de barri de la Dreta de l’Eixample de la setmana passada: “Veig difícil que ens puguem menjar tot aquest projecte si no el fem per fases“, va dir. El traçat que queda pendent fa dos quilòmetres.

Fonts municipals han concretat que el projecte per allargar les vies fins a Francesc Macià està plantejat “per executar-se tot junt de manera global”… ara bé, que “si per qüestions d’impacte i d’afectacions de les obres es decideix fer-ho en subfases, és una qüestió que es decidirà més endavant en coordinació amb l’ATM” (que és l’organisme que fa les obres tramviàries).

De fet, al Consell de Barri, Valls va expressar “la voluntat de fer la connexió del tramvia” fins a Francesc Macià —en la qual la Generalitat també haurà de posar part dels més de 200 M € necessaris—, però va advertir que aquesta connexió “s’estructuraria en dues fases: la primera, fins al passeig de Gràcia i la segona, fins a Francesc Macià“.

En paraules del regidor del districte per on han de transcórrer les futures vies, pel govern de Collboni el més “important és focalitzar-nos en la primera fase“, la que allargarà la infraestructura entre Verdaguer i fins al passeig de Gràcia, “no en la segona”.

Què en sabem, del que queda pendent?

Aquest estiu, el govern municipal va enllestir el projecte d‘urbanització de la connexió del tramvia per la Diagonal. La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, va detallar que la previsió és aprovar inicialment el projecte abans de finals d’any i definitivament la primavera del 2025.

Per tant, si es compleix aquest calendari, les obres podrien començar l’estiu de l’any que ve i tindrien una durada d’uns 40 mesos. Això significaria que els treballs estarien enllestits a finals del 2028. En aquell moment, però, no es va parlar de fraccionar les obres en dos trams.

El que sí que va avisar el govern de Collboni aleshores és que tot dependrà de poder aprovar els comptes municipals per al 2025. “Sense pressupostos del 2025, no hi haurà tramvia per la Diagonal”, va afirmat categòricament Bonet a l’estiu, i ha reiterat aquests dies l’alcalde, amb motiu de l’estrena de les vies fins a Verdaguer.

Més verd i carril bici

La connexió entre Verdaguer i Francesc Macià requerirà d’una inversió municipal de 114 milions d’euros, a la qual caldria sumar la despesa d’ATM —uns 100 milions més per fer la infraestructura tramviària. Bonet ha detallat que amb aquesta intervenció es guanyaran 16.000 metres quadrats per als vianants i 18.000 metres més de verd en un tram de 2,8 quilòmetres.

Comparteix a: