(ACN) Barcelona vol que fins al 95 % dels tràmits ciutadans es facin de manera digital de cara a l’any 2027. És una de les previsions de l’informe de conclusions de la comissió no permanent d’estudi sobre la simplificació administrativa publicat aquest divendres.
Des del maig representants i experts s’han reunit per estudiar com reduir la càrrega administrativa, modernitzar el funcionament de l’Administració i fer més accessible el consistori als barcelonins. Daniel Sirera, president de la comissió, ha entregat a Jaume Collboni l’informe, en què es plantegen una sèrie d’accions per fer-ho possible.
Simplificació dels tràmits urbanístics
A Barcelona es realitzen anualment més de 50.000 tràmits vinculats a permisos, activitats i llicències d’obres. D’aquests, nou de cada 10 es fan de manera automatitzada i electrònica i la resta requereixen la intervenció de personal municipal. L’Ajuntament proposa establir noves vies de comunicació i assessorament tècnic que garanteixin una atenció tècnica qualificada.
El consistori ja ha posat en marxa, per decret d’alcaldia, la Taula de Llicències, un espai de governança conjunt amb els principals sectors privats implicats. A més, també s’ha desplegat la plataforma virtual E-Activitats, que permet realitzar els tràmits les 24 hores del dia i els set dies de la setmana, per agilitzar procediments interns i tenir interoperabilitat administrativa.
Més a prop dels ciutadans
En el cas de l’Oficina Virtual de Tràmits, es preveu reduir els tràmits que requereixen certificat o signatura digital per adequar-los a les necessitats de les entitats i els ciutadans i s’impulsarà la interoperabilitat amb altres administracions en tots els processos.
En l’àmbit de les subvencions municipals, s’implementarà una simplificació dels processos interns de revisió i justificació. Per a les contractacions es continuarà amb la implantació del sistema d’informació de contractació que permet la unificació i estandardització dels procediments interns. A més, Barcelona Activa vol oferir un assessorament i acompanyament a petites empreses i autònoms.
Combatre la bretxa digital
El procés de digitalització tindrà en compte la bretxa digital facilitant-ne la comprensió, habilitant mòduls per capacitar les persones en l’ús d’aquestes gestions i ampliant el suport a la tramitació amb l’augment de quioscos d’autoservei i el xat d’ajuda a l’Oficina Virtual de Tràmits. També es preveu que els usuaris puguin tenir accés a la seva informació social a través d’una base de dades social única i compartida per tots els serveis municipals.