Cinquena convocatòria de vaga al servei de metro des que ha començat l'any i qui més qui menys s'ho està agafant amb certa filosofia. Els temps llargs d'espera poden servir per acabar de llegir el best-seller de Sant Jordi i alguns, fins i tot, han detectat un canvi d'actitud entre els viatgers. "Ja no estan mirant els WhatsApp la gent s'ajuda una mica l'una a l'altre, passi, posis en aquest racó, sembla que ens està agafant més d'humanitat amb tot això no ho sé.." Sigui com sigui, els usuaris ja acumulen diverses jornades de vaga a l'esquena i comença a tenir èxit entre la majoria la mateixa idea. "Jo sempre ho he dit deixar les portes obertes si tots els empleats es posesin d'acord, en lloc de vaga, portes obertes." "Y me tiro dos horas para llegar a mi casa y yo tengo que pagar mi billete por lo menos que abran barreras, entonces ya veras que la huelga durara menos, como falte el recaudar." Alguns d'aquests viatgers es comencen a mobilitzar a internet a través de la plataforma Change.org. La proposta ja ha recollit més de 3.000 signatures. D'altres assumeixen el desgast que la vaga els produeix en el seu dia a dia però defensen la posició dels maquinistes del metro. "Hi ha altres mitjans de transport no es que duri massa ni que duri poc, que duri el que hagi de durar aquesta gent està lluitant, si tots féssim el mateix potser no estaria així el país." Al matí les estacions més afectades han estat la de la Sagrera i la de la Sagrada Família. Aquí s'han hagut de tancar els accessos a les andanes per evitar aglomeracions perilloses. Segons TMB, els usuaris utilitzen, cada vegada més, mitjans de transport alternatius, això es nota en el nombre de validacions, que acostumen a baixar al voltant d'un 20 per cent quan hi ha aturades.

El servei de metro ha acabat la jornada de dilluns amb només un 20% del servei entre les 20.30 i les 22.30 h, que ha afectat de ple aquells que sortien de treballar. Al matí ha estat una aturada amb aglomeracions, mentre que a la tarda, tot i que els trens s’han mantingut més plens que habitualment, no s’han hagut de regular els accessos durant aquesta franja d’aturades.

TMB ha informat mitja hora abans de l’inici del període de vaga de la tarda de dilluns que començava a fer accions reguladores dels combois per tal de complir amb els serveis mínims decretats en un 40 %. D’aquesta manera, les esperes s’han començat a notar abans d’hora entre els usuaris. Tot i així, en aquesta franja no hi ha hagut aglomeracions a les estacions i no ha calgut regular l’accés d’usuaris al servei. Abans que comenci la tercera aturada del dia els combois de La Sagrera, per exemple, circulen cada sis o set minuts.

TMB considera que els serveis mínims decretats per a aquests dies són insuficients (de fet, els va impugnar divendres) i alerta que és possible que s’hagin de tancar estacions per seguretat. Potser per això la gent ha anat previnguda i ha acudit al metro abans. Entre les 5 i les 7 h, s’ha produït un “lleu increment” de validacions, al qual ha seguit una baixada del 25 % en hora punta, entre les 7 i les 9 h, quan ja estava en marxa la vaga.

Entre les primeres incidències registrades destaca que en algunes entrades al suburbà no hi havia cap màquina validadora operativa. Això ha passat a Llucmajor, fins que col·lectius que donen suport a la vaga han facilitat als usuaris l’accés de franc a les andanes. Hi ha passatgers que han informat que al Clot (L2) s’ha fet baixar un tren ple sense motiu, i a les estacions de la Sagrera i la Sagrada Família, dues de les més concorregudes, s’ha hagut de regular el pas de la gent per evitar un col·lapse que posés en risc la seguretat. La indignació dels usuaris ha anat per tot plegat en augment, i fins i tot s’ha iniciat una campanya a Change.org per demanar que es no es pagui mentre duri el conflicte.

Les aturades d’aquesta setmana se sumen a les del cap de setmana, que han repercutit en els banyistes de les platges i visitants del Sónar.

Mentrestant, les trobades entre els representants dels treballadors i els de l’empresa, TMB, no aconsegueixen desencallar la situació. La setmana passada les dues parts es van reunir per últim cop i, segons el portaveu dels vaguistes, Toni Ceballos, el diàleg anava ben encaminat fins que la companyia va tornar a posar sobre la taula la condició de pau social, és a dir, l’exigència de compromís per part dels empleats del metro de no fer vaga a canvi d’aplicar millores salarials fins a la firma d’un nou conveni. El comitè va rebutjar la proposta i, per tant, no s’han desconvocat les aturades, que, segons Ceballos, són l’única arma dels treballadors per fer pressió.