Després de la finalització del mur central a la calçada, aquest dimarts s’han reprès els treballs previs per a la construcció de les sortides d’emergència del nou túnel de la ronda de Dalt. Les obres duraran un mes i se centraran al costat muntanya del passeig de la Vall d’Hebron, entre la rotonda del carrer d’Arenys i l’avinguda de Vallcarca. Mentre durin les obres es tallarà el trànsit en un carril de circulació, de manera que només en quedarà obert un dels dos.

La construcció de les sortides d’emergència forma part de la segona fase de cobertura del tram de ronda i afecta el tram de passeig de la Vall d’Hebron que s’estén entre l’avinguda de Vallcarca i l’Institut Vall d’Hebron. Un cop finalitzi el mes de treballs previs, l’Ajuntament planifica construir les sortides del carril sentit Llobregat abans de final d’any i, posteriorment, acabar les del carril sentit Besòs de cara a la primavera del 2026.

Afectacions a la mobilitat i transport públic

Les obres al passeig de Vall d’Hebron no només eliminen un dels dos carrils de circulació, sinó que també es demolirà la vorera de la banda mar del lateral de la via. L’espai del voral es reservarà per quan comencin les obres de les sortides d’emergència del sentit Llobregat.

A més, s’ha desplaçat la parada de bus ubicada en aquest tram al cordó de serveis davant de l’Institut Vall d’Hebron. Pel que fa els passos de vianants de la cruïlla del passeig de la Vall d’Hebron i el carrer d’Arenys, no patiran cap modificació i s’habilitaran passos d’1,8 metres d’amplada.

Segona fase de cobertura de la ronda

La cobertura d’aquest segon tram de la ronda de Dalt donarà continuïtat a la coberta ja executada entre el Mercat de la Vall d’Hebron i l’institut. Tindrà una longitud de 340 metres, que se sumaran als 200 ja coberts, i que generaran una nova superfície verda a la frontera entre Sant Genís dels Agudells i la Teixonera.

Està previst que el conjunt de les obres de cobertura acabin el maig del 2027, amb un pressupost de 18 milions d’euros. També s’hi haurà de sumar el cost de les instal·lacions i acabats del túnel, que tindran una inversió d’uns 13 milions d’euros, i el cost de les obres d’urbanització del nou espai verd.

Una fase pendent

El veïnat de la zona es mostra satisfet per la celeritat que està tenint l‘execució de la segona fase de les obres de cobriment de la ronda. Són conscients de les molèsties que comportaran, però consideren que el projecte és imprescindible, ja que tal com explica Lluís Cairell, de l’Associació de Veïns la Taxonera, “als pisos que donen a la ronda de Dalt no es pot viure pel soroll i la contaminació”. A més, esperen que un cop cobert aquest tram, l’Ajuntament emprengui el projecte de cobertura de la ronda al seu pas pels barris de la Vall d’Hebron i Montbau.