L’operació sortida pel primer cap de setmana d’agost ja està en marxa i milers de barcelonins deixen la ciutat, ja sigui per carretera, amb avió o amb tren. Renfe gestiona al voltant de 3.000 trens al conjunt de Catalunya durant l’agost, amb més d’un milió de places d’alta velocitat i llarga distància amb diferents destinacions arreu del territori espanyol. Només des de Barcelona s’ofereixen 1,1 milions de seients.

Tranquil·litat a l’estació de Sants

L’estació de Sants és el principal punt de sortida ferroviari de Barcelona i Catalunya. Tot i la gran quantitat de trajectes programats aquests dies, la situació durant el matí d’aquest dissabte és de tranquil·litat i no s’han vist cues de gran rellevància. Molts se’n van de vacances, però també n’hi ha que estan de passada a la ciutat, com el d’un grup de mexicans que se’n va a Madrid. Altres passatgers, en canvi, agafen el tren amb destinació a Zarautz, Guipúscoa o Girona.

El tren, opció més neta i econòmica

Entre els viatgers, n’hi ha que escullen el tren perquè consideren que és el mitjà de transport més net. N’hi ha, però, que l’agafen perquè no tenen cap alternativa, com el vehicle particular. Alguns passatgers asseguren que han valorat altres opcions, com ara l’avió, però s’han decantat pel tren per la flexibilitat dels horaris o pels preus.

Madrid, primera destinació

Més de la meitat de les places, unes 624.000, surten de les quatre capitals de província catalanes amb destinació a Madrid. Aquest corredor s’ha reforçat especialment pel que fa als trens de baix cost, substituint el model habitual d’AVLO per un altre de 581 places, el més gran de l’alta velocitat espanyola.

La segona comunitat amb més places des de Catalunya és Andalusia, amb unes 235.000. Renfe dona servei a les ciutats de Sevilla, Còrdova i Màlaga. L’oferta amb el País Valencià es redueix a gairebé la meitat, amb més de 129.000 places.

Augment dels trens a França pels Jocs Olímpics

Renfe també té una oferta internacional que connecta Barcelona amb el sud de França, per poder fer trajectes fins a Marsella i Lió. La coincidència amb els Jocs Olímpics, que es fan entre el 26 de juliol i l’11 d’agost, ha fet que Barcelona sigui una de les quatre ciutats europees que més passatgers absorbeixen per anar a França.

La línia d’alta velocitat Barcelona-Lió ha experimentat un increment del 62 % durant les dates d’afluència de passatgers. A més, l’empresa ferroviària francesa SNCF ha posat a disposició un quart tren diari que connecta Barcelona amb París en menys de set hores de trajecte.