El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) creu que la xarxa de carrils bici segregats de la ciutat ha arribat a un moment de “consolidació, i no mantenir una aposta tan intensa d’ampliació”. “El que cal ara és pair bé els carrils bici actuals, que es vagin omplint, i no tornar-nos bojos per fer-ne de nous”, ha dit el director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, aquest dijous durant la presentació de la sisena edició del Baròmetre de la mobilitat ciclista a Barcelona i els seus accessos.

Bardají ha defensat que més enllà que “hi poden faltar coses, alguna baula pendent de completar o algun punt conflictiu”, la xarxa ciclable de la ciutat ja és suficient, si es tenen en compte els carrers de zona 30, els carrers de plataforma única limitats a 10 km/h i els carrils compartits amb altres vehicles com taxis o autobusos. L’enquesta del RACC, en canvi, mostra que un 91 % dels usuaris troba mancances en el recorregut habitual en bicicleta i suspèn la possibilitat de compartir carril, per exemple, amb els autobusos.

Menys accidents i menys perillosos

El RACC també ha remarcat una tendència canviant en la tipologia d’accidents de bicicleta a Barcelona l’any 2023: “Hi ha menys morts però surten més ferits, perquè hi ha més incidents de poca conseqüència“, ha dit el director de Mobilitat de l’entitat, que ho ha relacionat amb la reducció de la velocitat a molts carrers dels 50 km/h a un màxim de 30 km/h.

Segons les dades de l’Ajuntament de Barcelona, de les 647 persones ferides en els 687 sinistres registrats l’any passat, un 95,3 % van ser ferits lleus i un 4,7 % van ser ferits greus. Aquesta última xifra, la dels ferits greus, s’ha triplicat en comparació amb el 2022. No es va registrar, en canvi, cap víctima mortal.

Un 58 % dels accidents “es podrien haver evitat”

Entre els enquestats, un 18 % ha tingut un accident alguna vegada, i la majoria ho atribueixen a causes alienes a la conducció de la bicicleta: objectes o escombraries a la via, relliscades amb la pintura o elements de la xarxa en mal estat. Per això, segons el RACC, “un 58 % dels accidents dels enquestats es podrien haver evitat amb un manteniment millor de la infraestructura”.

Els ciclistes no poden fer tot el recorregut amb els carrils que hi ha

Marc Hurtado, portaveu de Revolta Escolar, ha replicat al RACC que “les seves pròpies enquestes mostren que només el 9 % del usuaris de carrils bici poden arribar d’un punt a l’altre del seu recorregut per carrils segregats“. També ha detallat que un 57 % dels usuaris de la xarxa ciclable se senten vulnerables. Això, per ells, “demostra que cal ampliar-los i fer-los més segurs“.