Des que va començar el dispositiu especial de Setmana Santa, dijous, 28 de març, a les 7 h i fins a aquest Dilluns de Pasqua a les 20 h, no hi ha hagut cap víctima mortal a la xarxa viària interurbana a Catalunya. Aquesta és la dada més destacada d’aquests dies, amb gran mobilitat a les carreteres catalanes. En el que va d’any, 28 persones han perdut la vida en sinistres a les carreteres catalanes, fet que suposa una reducció del 27 % de víctimes mortals respecte al 2019 i un 17 % respecte al 2023.
Segons dades del Servei Català de Trànsit, uns 475.000 vehicles ja han retornat a l’àrea metropolitana de Barcelona fins a les 20 h d’aquest dilluns, 1 d’abril, en l’operació tornada de Setmana Santa. Això representa el 80 % del total de vehicles que es calcula que tornaran, uns 590.000. El SCT destaca també, com a nota positiva, que no s’han registrat accidents en aquesta tornada de vacances.
L’AP-7 ha concentrat les retencions aquest Dilluns de Pasqua en l’operació tornada de Setmana Santa. Al migdia s’han acumulat uns 40 quilòmetres de cues a la xarxa viària catalana, especialment al tram sud de l’AP-7. Segons ha informat el Servei Català de Trànsit (SCT), al migdia ja han entrat a l’àrea metropolitana més vehicles que l’any passat i les cues han estat menors, ja que el 2023 es van registrar 107 quilòmetres de retencions.
Amb el pronòstic de sol i absència de pluges, Trànsit ha pogut desplegar els carrils addicionals a l’AP-7 i la C-32 i, de fet, ja ha obert a les 12 h el carril addicional a l’AP-7 sud / B-23 entre Vilafranca del Penedès i Molins de Rei. Aquest diumenge, el temporal no va permetre desplegar-los.
Màxim pic de trànsit entre les 12 i les 15 h
Segons el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, “es preveu que els màxims pics de retencions es produeixin aquest Dilluns de Pasqua entre les 12 i les 15 h“. Lamiel ha volgut destacar que la màxima retenció de diumenge va ser un 30 % inferior a l’any anterior perquè bona part de la gent va fer cas de les indicacions de Trànsit i va evitar agafar el cotxe per les males condicions meteorològiques.
Lamiel també ha confirmat que aquest dilluns reactiven els carrils addicionals en sentit contrari a l’AP-7 nord (de Sant Celoni fins a Montornès del Vallès), l’AP-7 sud (de Vilafranca del Penedès a Molins de Rei) i la C-32 nord (de Sant Andreu de Llavaneres a Montgat).
“Espongen el tronc central, donen major fluïdesa i ens permeten donar fins a un 15 % més de capacitat a les vies”, ha enumerat Lamiel en una entrevista a RAC1. “L’AP-7 és la via que porta més feina i on aplicarem més mesures de gestió de trànsit”, ha puntualitzat el director del SCT, que també pronostica cues a la C-16 al Berguedà, la C-14 a l’Alt Urgell, la C-17 al Ripollès-Osona i l’A-2 a l’Anoia – el Baix Llobregat.