renfe adif

(ACN) Els robatoris de material ferroviari a les vies d’Adif s’han disparat en els darrers tres mesos. Segons fonts del gestor d’infraestructures ferroviàries, entre setembre i novembre d’aquest 2023 se n’han registrat 46 a tota la xarxa, la majoria relacionats amb sostraccions de cable de coure. On més s’han accentuat és a l’entorn de Barcelona, on s’han multiplicat per sis en relació amb el mateix període del 2022.

Adif vincula l’increment amb les nombroses obres que s’estan fent a la xarxa catalana, ja que la major part d’episodis tenen lloc en punts on s’està treballant i que són més accessibles. Amb tot, també ha afirmat que la situació geopolítica actual i l’encariment de preus del cablejat hi han contribuït.

El robatoris provoquen retards en els trens

Adif ha concretat que des de gener del 2023 s’han registrat 135 sostraccions de material ferroviari arreu de Catalunya, pràcticament el doble que durant tot el 2022, quan se’n van detectar 70. L’entorn de Barcelona, però, és on aquesta activitat ha tingut una major incidència, amb 91 sostraccions, el triple que el 2022. Un dels episodis més destacats és el que va tenir lloc a Martorell el 31 d’octubre i que va provocar alteracions en el servei de l’R4 de durant més de 13 hores.

El responsable de seguretat d’Adif, Carlos Freire, ha explicat que aquestes accions provoquen danys a la infraestructura que es tradueixen en retards en els trens. Tot plegat, doncs, perjudica el servei que reben els usuaris de les línies de Rodalies.

Més seguretat i col·laboració amb els Mossos

Per intentar reduir el nombre de robatoris, Adif ha reforçat les patrulles de seguretat privada que vigilen les seves instal·lacions. Freire ha assenyalat que també s’ha intensificat la col·laboració amb els Mossos d’Esquadra. De fet, ha explicat que s’han pogut detenir diverses persones que havien robat material ferroviari.