Amb les obres de la Sagrera a sota els peus, el president de la societat de ferrocarrils francesos ha anunciat que el TGV arribarà a Figueres via Perpinyà abans que acabi l'any. Per Guillaume Pepy, això serà només un aperitiu del projecte que ha d'unir Barcelona amb França, que serà una realitat al 2012. Creu, a més, que la connexió amb Perpinyà marcarà una revolució. GUILLAUME PEPY, president de la SNCF "Jo crec que aquesta revolució encara està subestimada. Que les dues ciutats, Perpinyà i Barcelona, estiguin a només 45 minuts, canviarà la geografia i trencarà les fronteres dels Pirineus." JORDI HEREU, alcalde de Barcelona "Que des de París, un usuari vegi destinació Figueres, és un magnífic projecte que ens permet avançar, més enllà de les infraestructures, en el que serà el servei." Ara per ara, la major part del traçat fins a França està encara en obres. És el cas del primer tram des de Barcelona fins a la Roca. No passa el mateix en el trajecte des d'aquest punt del Vallès fins a Riudellots de la Selva, on ja s'estan col·locant les vies i la catenària. Menys avançat està el tram de Riudellots a Figueres, que conté el pas sota Girona amb tuneladora. L'última part, fins a Perpinyà, es posarà en marxa abans de finals d'any. Pels primers usuaris que arribin a Figueres en alta velocitat francesa, es treballa en la connexió amb Barcelona combinant trams d'ample convencional amb els de l'AVE que ja estiguin llestos. De cara al 2012, quan l'AVE uneixi Barcelona i Perpinyà, la societat francesa de ferrocarrils ja preveu 20 trens diaris entre les dues ciutats, amb l'objectiu d'anar encara més enllà i enllaçar les xarxes ferroviaries espanyola i francesa amb l'europea.