Des de fa gairebé sis anys, un gran forat de 32 metres d'amplada i 60 de profunditat presideix la plaça de les Havaneres. Aquest enorme pou s'ha usat com a sortida de manteniment de les tuneladores de la línia 9 que han arribat fins aquí. La Mercè viu a la plaça des del 2004 i ha conviscut fins ara amb les obres davant de casa. MERCÈ DERROA, veïna "Totes aquestes obres les hem vist com una presa de pèl. Any rere any ens deien que taparien el forat. I han passat els anys i tot segueix igual. Però no hi ha una altra opció. Paciència". A partir d'aquest estiu, però, l'aspecte de la plaça canviarà. La nova imatge serà possible gràcies a la marxa de la tuneladora aturada al subsòl que just ahir va començar a rodar, després que fa un mes se li canviés el capçal per fer front a la duresa del terreny. JORDI JUBANY, responsable d'obres subterrànies "A partir d'ara que ha marxat la tuneladora es construirà l'interior del pou, però això no afectarà la superfície. La plaça s'urbanitzarà i, com a molt, es veuran reixes per ventilar com en altres llocs de la ciutat". La tuneladora perforarà gairebé cinc quilòmetres fins a Mandri en un tram de set estacions. A l'altura del Guinardó se li haurà de tornar a canviar el disc de tall per treballar amb un nou tipus de subsòl. Paral·lelament, una altra tuneladora està a punt d'arribar a l'estació de Camp Nou per després travessar la Diagonal i trobar-se a Mandri amb l'altra màquina, a mitjans de 2012. La Generalitat ja inspecciona els edificis de l'àrea d'influència del túnel per evitar problemes. JORDI JUBANY, responsable d'obres subterrànies "Anem a profunditats molt baixes i com que el subsòl és de roca, no preveiem cap afectació en superfície". Una tuneladora més ja ha superar el subsòl del riu Llobregat per arribar a Mercabarna, i encara n'hi ha una més en reparació a prop de Foc Cisell. Gairebé 35 quilòmetres dels 50 que tindrà la línia ja s'han construït.