L'u de juliol del 2006 va entrar en vigor el permís de conduir per punts. Aquell any van perdre la vida a la carretera 569 persones, al 2015 es van comptabilitzar 291, és a dir una reducció de la sinistralitat de gairebé el 50 per cent. Juntament amb altres mesures, com el Pla Integral contra la Velocitat excessiva, el carnet per punts a contribuït a aquesta reducció. EUGENIA DOMÉNECH, Directora del Servei Català de Trànsit Ara mateix la infracció que fa perdre més punts els conductors és saltar-se una semàfor en vermell, que ha desbancat la infracció reina els darrers, anys, l'excés de velocitat. El comportament temerari que ha anat clarament en augment és l'ús del telèfon mòbil al volant, seguit del consum d'alcohol. En total des de l'entrada en vigor del carnet per punts, s'han retirat més de 44.000 permisos el que significa la pèrdua de més de sis milions de punts. El s'ha volgut destacar també és l'èxit dels cursos per tal de recuperar els punts. S'han fet al voltant d'un 10.000 a més de 110.000 conductors. D'aquests més de la meitat no han tornat ha reincidir. Des de les autoescoles i les associacions de víctimes volen que aquest curs sigui obligatori, abans de la obtenció del carnet per tal de sensibilitzar els nous conductors.
El carnet per punts es va implantar l’1 de juliol de 2006, amb un doble objectiu: una voluntat reeducativa que busca que els infractors modifiquin el seu comportament i un vessant punitiu que vol ser dissuasiu. I segons el Servei Català de Trànsit, els efectes han estat favorables. Consideren que la implantació del nou sistema ha contribuït de manera important a la reducció de la xifra de víctimes mortals a la carretera, que han passat de 569 el 2006 a 291 el 2015.
El volum de conductors a qui s’ha retirat el carnet representa un 1,09 % del total, un percentatge que va a la baixa des de 2010, després d’uns anys de crescudes. Pel que fa als motius de la pèrdua de punts, el 2015 el principal va ser saltar-se semàfors en vermell (33 %), una causa que, per primera vegada, ha desbancat l’excés de velocitat, que ara se situa en segona posició (28 %). A força distància, hi ha l’ús del telèfon mòbil (11 %) i superar la taxa d’alcoholèmia permesa (9%).
El balanç s’ha presentat en el marc d’un acte de reconeixement a les víctimes de trànsit en què també han participat associacions de víctimes i autoescoles, que participen en els cursos de recuperació de punts. En aquests 10 anys s‘han fet 10.751 cursos de reeducació, en els quals han participat prop de 114.000 conductors. Segons el Servei Català de Trànsit, la meitat d’aquests conductors no ha reincidit, i entre els que sí que ho han fet, un 53,1 % han comès infraccions que no suposen una pèrdua de punts.
El nombre de punts que té cadascú varia segons les infraccions comeses, però també en funció l’antiguitat del permís. Els conductors amb menys de tres anys d’experiència disposen de vuit punts, i els que tenen el permís des de fa més temps en tenen 12. A partir d’aquí, les infraccions comeses en resten entre 2 i 6, en funció de la gravetat. I en cas contrari, se’n poden arribar a guanyar fins a tres més: dos després del tercer any sense haver estat sancionats, i un altre al cap de tres anys més. En total, doncs, es poden arribar a tenir 15 punts, el saldo dels quals es pot consultar al web de la Direcció General de Trànsit.