Foto: Albert Hernàndez (ACN)

(ACN/Redacció) El Centre de Gestió d’Operacions del Clot de Rodalies, que controla la xarxa ferroviària catalana, va registrar 25.665 incidències el 2023. Segons ha explicat la cap d’àrea de l’oficina, Mercedes Gamero, “moltes” se solucionen “abans que surti el tren”. Es tracta d’imprevistos com ara una finestra mal tancada, baixa d’última hora d’un maquinista i, també, ha apuntat Gamero, atropellaments a les vies. Alhora, ha matisat que aquesta xifra no recull els contratemps provocats per les obres previstes.

El Centre de Gestió del Clot es va crear fa més de 10 anys amb l’únic servei de megafonia i des de maig del 2023 reuneix una quarantena de persones per treballar les 24 hores per fer tasques d’informació a l’usuari i comandar les incidències.

Des d’aquí es fan comunicacions per megafonia a totes les estacions, així com a l’interior dels vagons i hi ha informació comercial i atenció als passatgers. Des d’aquest punt també es gestionen les xarxes socials de totes les línies de Rodalies, on es calcula que, de mitjana, es fan unes 150 notificacions diàries, entre informació del servei i respondre usuaris.

L’R4, un niu de problemes

Un dels tres encarregats d’estar en contacte amb els internautes ha destacat que l’R4 és la que li dona “més feina”. A la vegada, ha reconegut que hi ha bastants insults i moltes faltes de respecte. D’altra banda, ha assenyalat que les queixes més habituals que recullen són per demores dels trens, aglomeracions a les andanes i queixes per conductes incíviques com, per exemple, posar els peus als seients.

Precisament, Mercedes Gamero, amb més de 15 anys d’experiència en aquesta àrea a Rodalies, ha percebut un increment del vandalisme en els últims anys, amb l’augment dels grafits als combois i, fins i tot, amb comportaments violents. Gamero també ha apuntat una pujada dels robatoris de coure.

Noves afectacions de cara a la tardor

El tècnic d’Operacions de Rodalies de Catalunya Ricard Riol ha explicat que a l’octubre hi haurà “un dels talls més grans de la història de Rodalies” amb la interrupció del servei entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders. Afectarà els Regionals que van a Tortosa, Reus, Móra d’Ebre, Tarragona i Lleida via Tarragona. Per una banda, s’està treballant per “disposar del màxim d’autocars possibles” i, per l’altra, s’està analitzant amb Adif “la capacitat de la línia de Reus per desviar el màxim de trens possibles”.

El tècnic d’Operacions de Rodalies ha dit que “Renfe és un afectat més” quan es produeix una incidència a qualsevol línia “com li passa a la resta d’operadors que circulen per la xarxa d’Adif”. Riol ha assegurat que ha d’afrontar un “sobrecost en personal i material” quan hi ha un tall, ja que “s’han de dividir el torns del personal i les línies de trens”.