L’empresa canadenca BusPas ha presentat aquest dimecres la primera parada d’autobús de Barcelona dotada amb intel·ligència artificial (IA) dins de la Smart City Expo World Congress 2024. Es tracta d’un projecte pilot pioner a l’estat espanyol que s’aplicarà a 15 parades de la ciutat a partir del febrer de l’any vinent, i que durarà un any. Les parades triades seran cèntriques, properes a la plaça de Catalunya, cosa que permetrà a l’Ajuntament de Barcelona poder obtenir molta informació i dades sobre el trànsit a la ciutat.
Saber el temps d’espera, l’estat del trànsit i les rutes alternatives
La IA convertirà les parades del bus en “centres de dades” i, a més, permetrà predir la demanda i millorar la planificació dels autobusos. Aquesta tecnologia pot mostrar en temps real els temps d’espera dels vehicles, l’estat del trànsit i les rutes alternatives, les taxes d’ocupació, comptar els usuaris que s’estan esperant a la parada i rastrejar els que pugen i baixen dels autobusos per així poder analitzar-ne les connexions, els orígens i les destinacions. La tecnologia implantada a la parada funciona amb una placa solar i incorpora un sistema d’àudio perquè els usuaris amb dificultats auditives també tinguin accés a tota la informació.
A més, aquesta tecnologia també servirà per il·luminar els passatgers en les parades durant la nit, assistir a les persones amb discapacitat i enviar sol·licituds per controlar els semàfors per als autobusos i vehicles d’emergència.
La instal·lació d’intel·ligència artificial a les parades d’autobús de Barcelona és el primer gran projecte de l’empresa BusPas, que fins ara ja ha fet algunes proves puntuals a algunes ciutats del Quebec, com Laval i Sainte-Julienne, i també dels Estats Units, com Miami i Nova Jersey. La companyia va ser seleccionada després de guanyar un concurs convocat per l’Ajuntament de Barcelona en el qual hi van participar 25 empreses més.
Càmeres amb intel·ligència artificial, també als autobusos
Aquesta no és la primera aplicació de la IA que s’integrarà a la xarxa d’autobusos. També està previst incorporar càmeres amb intel·ligència artificial als autobusos per analitzar l’ocupació del carril bus i poder-ne millorar la circulació.