La posada en marxa del tram d’alta velocitat entre Barcelona-Figueres es preveu que pugui estar operativa de cara a la primavera de 2013. Un cop enllestida la unió de les vies, les obres es completen amb la realització de diferents operacions tècniques complementàries. En el tram adjudicat, hi ha tres túnels -Sant Andreu, Montcada i Reixac i Montmeló- i quatre viaductes -riera Seca, riera de Caldes, riu Tenes i riu Congost-.
El tram entre la Sagrera i Mollet és el darrer que faltava per garantir la continuïtat del tram d’alta velocitat entre Barcelona i la frontera francesa. Adif va adjudicar l’execució de les obres de muntatge de les vies de l’AVE en el tram la Sagrera-Mollet les obres a l’empresa Ferrovial Agroman, que també ha assumit la construcció del tram Mollet – Montornès del Vallès. El projecte té un pressupost de 9,9 milions d’euros i un termini d’execució màxim de set mesos.
La línia d’alta velocitat entre Madrid, Barcelona i la frontera francesa s’ha construït amb finançament europeu, entre els quals destaquen el fons de cohesió, ajudes RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport ) i fons del Banc Europeu d’Inversions (BEI).