(ACN) El Port de Barcelona ha posat en marxa una ordenança per reduir l’impacte ambiental dels vaixells que atraquen a les instal·lacions. A la pràctica, això es traduirà en un control més eficient dels vessaments a l’aigua i de les emissions a l’atmosfera de fums negres durant les maniobres d’entrada i sortida i mentre estan atracats al moll. El Consell d’Administració del Port de Barcelona ha estat informat aquest dimecres de la nova ordenança i el seu president, Lluís Salvadó, ha destacat que “és molt més exigent que la normativa ambiental vigent”. “Ens situa a l’avantguarda dels ports mundials”, ha assenyalat.

Per controlar l’emissió de fums, s’ha aprovat utilitzar l’escala de Ringelmann, que permet determinar visualment el nivell d’opacitat d’aquests fums i situar-lo en un valor de l’escala de 0 a 5. La Policia Portuària serà l’encarregada de fer el control i si determina que supera el nivell 2 d’aquesta escala s’aixecarà una acta administrativa que es remetrà al Departament de Sostenibilitat Ambiental i Transició Energètica del Port i a la Capitania Marítima. A partir d’aquí, es tramitarà i s’imposarà una sanció, si s’escau.

Gasoil marítim en les entrades i sortides

L’ordenança reguladora d’operatives de vaixells també inclou l’obligatorietat pels vaixells que no utilitzin combustibles de baixes emissions (gas natural liquat, metanol, amoníac i altres carburants sintètics o biocarburants avançats) de funcionar amb gasoil marítim en les maniobres d’entrada i sortida i quan estiguin atracats a port.

Així mateix, els vaixells no podran realitzar cap tipus de manteniment de motors quan la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya (DGQACC) hagi activat l’avís preventiu de contaminació atmosfèrica o la declaració d’episodi de contaminació atmosfèrica.

En el cas del medi aquàtic, l’ordenança estableix les condicions en què poden realitzar-se aquestes operatives al Port de Barcelona: descàrregues de les aigües de llast, aigües grises, neteja de tancs i bodegues, neteja de les parts submergides o per sobre de la línia de flotació dels vaixells, pintat, gestió de l’aigua de mar procedent dels Exhaust Gas Cleaning System (EGCS) i sistemes de neteja de fums per aigua anomenats també Scrubbers. Es prohibeixen la majoria d’operacions amb risc, excepte en els casos que es garanteix que no es produirà un episodi de contaminació de les aigües portuàries.