Autor: Alfons Puertas

La Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic del Departament de Territori i Sostenibilitat va activar divendres passat al matí un avís preventiu de contaminació per partícules PM10 a Barcelona i el conjunt de l’entorn metropolità. La superació del llindar de 50 µg/m3 de concentració de partícules PM10 al llarg de dijous en diverses estacions de mesura ha motivar l’activació de l’avís. L’avís es manté actiu, tot i la lleugera millora de la qualitat de l’aire durant el cap de setmana.

Diverses superacions del llindar d’avís

En total, la xarxa d’estacions de mesures a la zona de protecció especial van mesurar diverses superacions del llindar a partir del qual s’activen els avisos preventius de contaminació de partícules PM10.

Dijous, dia 25, de gener es va arribar als 55 µg/m3 al punt de mesura situat a l’Eixample. A banda, a Montcada i Reixac es van assolir els 60 µg/m3 a Can Sant Joan i els 54 µg/m3 a la plaça de Lluís Companys, mentre que a Mollet del Vallès, al punt quilomètric 139 de l’AP7, els sensors van registrar una concentració de 55 µg/m3.

Un anticicló potent i ferm amb poques ganes de marxar

Ja fa força dies que s’ha instal·lat sobre Catalunya un potent anticicló, amb una pressió atmosfèrica que ha superat els 1035 hPa. Una de les conseqüències de trobar-nos al bell mig d’una zona d’altes pressions és, juntament amb l’arribada d’una massa d’aire molt suau, l’aparició de la inversió tèrmica. El matalàs d’aire càlid fa que la contaminació quedi encallada a prop de la superfície, en una capa de desenes o pocs centenars de metres.

Per altra banda, el poc vent que fa impedeix que les partícules contaminants es puguin dispersar, de manera que de mica en mica la concentració de partícules PM10 ha anat augmentant.

Aquesta mateixa situació es mantindrà també aquesta setmana, si bé el centre de l’anticicló ha anat allunyant-se de Catalunya durant el cap de setmana i ha perdut una mica de pistonada. Ara bé, no s’espera l’arribada de cap canvi de temps destacable, tampoc que hi hagi un augment del vent ni a curt ni a mitjà termini.

Recomanacions per reduir la pol·lució

Per tot plegat, i seguint les directrius del Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire que va establir la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic del Departament de Territori i Sostenibilitat, s’aconsella a la població:

  • Fer els trajectes a peu o amb bicicleta escollint carrers poc freqüentats pel trànsit.
  • Utilitzar el transport públic.
  • Reduir els desplaçaments amb vehicle privat (si és possible, treballar a distància, variar l’horari de feina a canvi de viatjar amb transport públic, treballar en un altre lloc de l’empresa, més a prop de casa, etc.).
  • Utilitzar el cotxe compartit.
  • Realitzar una conducció eficient (arrencada suau, reduir la velocitat, utilitzar el fre motor, evitar accelerades i frenades brusques, etc.).
  • En el cas de disposar de diferents vehicles, utilitzar el que tingui les emissions més baixes.
  • Regulació de la climatització de les llars: a l’estiu pujar la temperatura del termòstat de la llar i a l’hivern baixar-la.
  • Assegurar-se del bon funcionament de les calefaccions de combustibles fòssils, llenya, biomassa, evitant-ne purgues i arrancades. Garantir el bon funcionament dels filtres i captadors de cendres.

L’Administració també aconsella a l’ens local que:

  • Prengui mesures que poden dur a terme els municipis, com campanyes de comunicació intensiva, amb els mitjans de comunicació local, per explicar la situació.
  • Introducció de missatges informatius relatius a la situació d’avís preventiu o d’episodi ambiental a les PIV (pantalles d’informació variable).
  • Prohibir la crema de matolls i restes vegetals i potenciar la gestió dels residus vegetals a través d’alternatives com la trituració “in situ” o la recollida per al seu compostatge. Aquesta mesura és d’obligat compliment a la zona de protecció especial, la plana de Vic i les Terres de Ponent, pel conveni de col·laboració amb la DGAR.

Mesures preventives en obres de contrucció:

  • Evitar actuacions associades a les operacions de transport de materials pulverulents.
  • Racionalització de l’entrada i sortida de material i subministraments per tal de reduir la contaminació per partícules PM10.
  • Cobrir completament els materials pulverulents transportats per vehicles i camions amb lones, o bé adoptar mesures d’eficàcia similar.
  • Minimitzar l’emissió de partícules (aspiració localitzada de pols, ruixats o similar) en les operacions de càrrega o descàrrega de materials pulverulents amb camions o maquinària en apilaments, tremuges i similars.
  • Retirar periòdicament els materials que s’acumulen a les vies i zones de treball.
  • Intensificació de la neteja (aspirar o ruixar) de vials afectats pel pas de vehicles i maquinària d’obra.
  • Intensificació de la neteja dels camions, maquinària i vehicles, especialment les rodes.