El Barça va resistir dècades sense patrocini a la samarreta. El primer acord va ser amb Unicef, una aposta trencadora que va engegar un camí de diferents patrocinadors en els darrers anys: Qatar Foundation, Qatar Airways i Rakuten.
El Barça i Unicef: una relació que va començar el 2006 i que perdura en el temps
L’acord entre la Fundació del FC Barcelona i l’Agència de Nacions Unides per a la Infància es va signar l’any 2006 en el primer mandat de la junta del president Joan Laporta. Una relació que es va fer oficial pel primer any, però que després es va allargar per cinc anys en total. L’acord incloïa una aportació anual del Barça d’1,5 milions d’euros (el 0,7 % del pressupost) per finançar projectes de lluita contra la sida a Àfrica i l’Amèrica Llatina.
La relació es va consolidar i, de fet, es va renovar el compromís l’any 2016, quan es va fer extensiu el contracte per quatre anys més, ja amb Bartomeu com a president, fins al juny del 2022, augmentant en mig milió d’euros l’aportació anual del club blaugrana (un total de 2 milions d’euros anuals) a Unicef.
Els cinc primers anys els jugadors del primer equip del Barça van lluir el logo d’Unicef a la part del davant de la samarreta i, des del 2011, en una decisió que va generar certa polèmica, el porten sota el dorsal del darrere de la samarreta. La relació encara perdura, tot i que el Barça col·labora amb projectes d’Unicef però no fa aportacions econòmiques anuals.
La irrupció de Qatar Foundation com a patrocinador del FC Barcelona
Qatar Foundation i el Barça van acordar treballar conjuntament amb un contracte de patrocini el desembre del 2010, amb l’arribada a la presidència blaugrana de Sandro Rosell. La Qatar Foundation es va presentar com una “organització benèfica” i va aportar 165 milions d’euros al FC Barcelona en cinc anys, per raó de 30 milions d’euros anuals fins al juny del 2016. El primer mig any de col·laboració el club barceloní va ingressar 15 milions d’euros de la fundació qatariana. La temporada 2011-2012 es quan es va decidir que els dos logos d’aquell moment, el de la Qatar Foundation i Unicef conviurien a la samarreta, Qatar Foundation al davant i Unicef al darrere.
Qatar Airways, el successor natural de Qatar Foudation finiquitat amb el cas Neymar
A partir de l’any 2014, es va canviar la publicitat de la samarreta blaugrana de Qatar Foundation a Qatar Airways, un fet que el vicepresident econòmic d’aleshores, Javier Faus, va confirmar que estava previst en el primer acord amb la Fundació de Qatar Airways, un element més de polèmica des que el soci àrab va aterrar com a patrocinador del club blaugrana.
La raó principal de col·laborar i acceptar el patrocini de Qatar Foundation era perquè era una empresa que apostava per projectes relacionats amb la infància, i que justament formava part del país que organitzaria el Mundial de Futbol del 2022, però les veus contràries a l’acord denunciaven que precisament molt països havien trencat relacions amb el país qatarià per les seves suposades connexions amb organitzacions terroristes.
El juny del 2017 la relació contractual va acabar entre el Barça i el país qatarià, amb la sortida a la llum de les presumptes irregularitats en la contractació del jugador Neymar Jr i, de rebot, amb la detenció i posterior entrada a presó del president anterior, Sandro Rosell.
Rakuten entra en escena amb Gerard Piqué
Gràcies als contactes empresarials del central blaugrana, se signa un acord amb el gegant japonès de comunicació Rakuten, una relació que va començar l’any 2017, després del trencament de relacions amb Qatar. L’acord es va formalitzar fins a l’octubre del 2020, una relació que es va ampliar fins al juny del 2022. L’empresa japonesa ja ha traslladat al Barça la intenció de no renovar la seva relació pels propers anys, per tant el Barça li cal una altra opció que li aporti ingressos al club.
Rakuten va aportar els tres primers anys 55 milions d’euros anuals per aparèixer a la samarreta blaugrana, i el darrer any en va aportar 30 milions.