L’Orient Express representa França en aquesta 37a edició de la Copa Amèrica de vela i estan disposats a sorprendre tothom, ja que d’entrada no compten amb el favoritisme d’altres sindicats participants. Van ser els darrers a inscriure-s’hi empesos pel president de la República Emmanuel Macron, que va considerar que com que es feia la prova tan a prop de casa seva, valia la pena fer l’esforç econòmic i intentar lluitar per seva primera Auld Mug de la història.

Serà la 14a participació de França a la Copa Amèrica

La Société Nautique de Saint-Tropez és el club mare de l’Orient Express. La tradició nàutica de França és indiscutible i a Barcelona tenen ganes de demostrar que poden fer-la ben grossa en la seva 14a participació a la Copa Amèrica.

Tot va començar l’any 1970 quan el Baron Marcel Bich, el fundador de la fàbrica de bolígrafs BIC, va voler promoure el seu invent als Estats Units. Va aconseguir-ho a través de la participació del seu vaixell a la Copa Amèrica a Newport, la catedral de la competició. El boli va triomfar perquè va abaixar substancialment el preu de les plomes i es va fer molt popular. Els velers del baró no van tenir tant d’èxit a la Copa Amèrica.

L’any 1983 el pressupost de l’equip va quedar reduït de 4 a 2 milions de dòlars per la devaluació sobtada del franc imposada pel president François Miterrand, tot i així els francesos mai no ho han deixat córrer. Encara no han guanyat la prova i s’estrenen amb els vaixells voladors ja que no van participar a Auckland 2021, quan van debutar els monocascs amb hidroales als costats.

Una tripulació poc experimentada però amb talent

A Barcelona presenten dos pilots que no han participat en cap edició de la Copa Amèrica però que es conèixen perfectament perquè fan parella en moltes proves des de fa anys, com ara al Tour de França o al SailGP. El patró és Quentin Delapierre, pilot d’estribord. A l’altre costat té Kevin Peponnet, un noi de Sokoa, al País Basc francès, que té orígens espanyols. La seva mare és de Sant Sebastià.

El director general, Stéphan Kandler, ha confirmat que d’ara endavant França tindrà una base permanent a Lorient, a la Bretanya, per preparar a fons els equips de la Copa Amèrica.

A Barcelona són l’equip amb menys pressupost, 50 milions d’euros i, tot i així, van donar la sorpresa en la primera jornada de la regata preliminar de Vilanova i la Geltrú amb els AC40, quan van acabar líders. Després a Jidda al mes de desembre van punxar i van ser els darrers.

Per regatejar aquí, i com que anaven tard, van comprar-li el paquet de disseny de la nau a l’Emirates Team New Zealand. Després només els ha calgut construir l’embarcació a Vannes, a la Bretanya francesa. Els francesos debutaran en la regata preliminar el dia 22 d’agost contra l’Alinghi suís. Aquest duel es repetirà en la primera jornada de la primera volta de la Round Robin de la Copa Louis Vuitton.