El Luna Rossa representa l‘eterna aspiració d’Itàlia per guanyar la Copa Amèrica de vela. Fa 41 anys que el país de la bota s’inscriu a la competició però no han pogut aixecar la gerra de les cent guinees per bé que ho han intentat amb vaixells i amb equips de gran vàlua. El veler Il Moro di Venezia va arribar a la final del 1992 contra l’Amèrica.

Serà la setena participació del Luna Rossa

El Luna Rossa té molta experiència a la Copa Amèrica, aquesta serà la setena participació del vaixell que representa el Circolo della Vella Sicilia. Han navegat a les edicions dels anys 2000 i 2003 a Auckland; la de 2007, a València, la de 2013, a San Francisco, la de 2017, a Bermuda i la darrera, la de 2021, un altre cop a Auckland. En aquesta, la 36a edició de la competició, van arribar a la final, que van perdre contra l’Emirates Team New Zeland per 7 a 3, tot i que en un moment de la prova van arribar a empatar a tres. El coneixement del camp de regates, el domini dels “foils” (hidroales) i la rapidesa del Te Rehutai, el vaixell AC75 dels locals, va ser definitiu perquè l’Auld Mug es quedés a l’illa Nord de Nova Zelanda.

A Patrizio Bertelli se li acaba la paciència

El Luna Rossa va néixer l’any 1997 pel desig de Patrizio Bertelli i la seva dona Miuccia Prada de tenir un vaixell guanyador a la Copa Amèrica. Van començar a competir l’any 2000 a Auckland i van ser finalistes contra el Team New Zealand. El propietari dels italians, diu que “la Copa Amèrica és un camí infinit fins que el guanyes i nosaltres estem batent tots els rècords”. Potser exagera, sobretot si es compara amb el llarg camí pel desert recorregut pels britànics amb el mateix objectiu, 173 anys…

Jimmy Spithill, el pilot referència

Aquesta vegada el Luna Rossa té les millors cartes possibles per plantar cara a l’Emirates Team New Zealand, que com a defensor de la darrera edició, ja és a la final. Els italians han treballat a fons a la base de Càller, on van presentar i batejar el que probablement sigui el veler mes maco dels sis que s’enfrontaran a Barcelona. El dissenyador de l’AC75 que competirà a Barcelona, Horacio Carabelli, arquitecte naval uruguaià, ha estat taxatiu, ha dit “no tenim excusa per perdre”.

La bala platejada tindrà dos pilots principals, Jimmy Spithill i Francesco Bruni, i els seus suplents seran Marco Gradoni i Ruggero Tita. Spithill inspira la resta dels seus companys. L’australià, de 44 anys, va començar a navegar a la Copa Amèrica quan només en tenia 20 i a bord del vaixell del seu país en la 30a edició celebrada a Auckland. Aquesta serà la seva vuitena campanya, les ha fet totes seguides i n’ha guanyat dues, a València 2010 i a San Francisco 2013, totes dues amb l’Oracle dels Estats Units.

Max Sirena ja sap com fer-ho

El director de l’equip és Max Sirena, una persona molt respectada en el planeta Copa Amèrica. Sirena va guanyar l’Auld Mug amb l‘Oracle dels Estats Units l’any 2013 i amb l’Emirates Team New Zealand l’any 2017 a Bermuda. Amb el Luna Rossa serà la seva quarta campanya després de les 2000, 2003 i 2007. Sempre ha dit que al màxim que pot aspirar en aquesta vida és a guanyar la Copa Amèrica per al seu país. Aquesta serà la seva vuitena participació en la prova esportiva més antiga del món.