Camp Nou obres
Foto: FC Barcelona

(EFE/Redacció).- La coberta del Camp Nou té una inspiració molt curiosa, la del pont més llarg del món. El lligam, evidentment, és el de Limak Construction, la companyia encarregada de remodelar l’estadi del FC Barcelona. La constructora va acabar el març del 2022 el projecte de Çanakkale 1915, el pont penjant més llarg del món. Els seus 4.608 metres de llarg uneixen Europa i Àsia per l’estret dels Dardanels, a Turquia. La trama de 18.000 filferros trenats en forma de rusc servirà d’inspiració per erigir la coberta de l’estadi blaugrana.

La coberta, un repte tècnic

Tant als despatxos del FC Barcelona com a les oficines de la constructora otomana són conscients que la instal·lació de la coberta és un dels reptes tècnics de la renovació de l’estadi. Limak Construction va estabilitzar l’estructura del pont, que es va inaugurar 18 mesos abans del previst, amb una trama de cables en forma de rusc, una tècnica similar a la que també utilitzarà per hissar el sostre de l’estadi blaugrana durant la temporada 2024-25.

“Les dues estructures (del pont i la coberta de l’estadi) són complicades i tenen moltes cordes diferents amb diferents funcions“, concreta Resit Yildiz, el cap d’inversions de Limak que mentre durin les obres de l’estadi viurà a Barcelona. La longitud total dels filferros d’acer del pont és de 1.300 quilòmetres, una xifra molt superior a la suma de les cordes (23 km) per sostenir el sostre de l’Spotify Camp Nou.

L’experiència de Turquia

El pes total de l’acer estructural que es farà servir a la coberta de l’Spotify Camp Nou és de 6.000 tones i els cables pesaran unes 1.500 tones, sumant-ne un total de 7.500, que queden lluny de les 125.000 del pont. “Hem guanyat molta experiència construint el pont que ens ajudarà ara a l’Spotify Camp Nou”, puntualitza Yildiz.

Així mateix, Limak i el Barça pretenen estalviar temps per pujar l’estructura del sostre i facilitar el treball en paral·lel, un dels elements clau perquè el primer equip blaugrana torni a l’estadi el novembre del 2024 amb un 60 % de l’aforament i que es compleixin els terminis per finalitzar les obres a l’estiu del 2026.

Serà una coberta tensada, feta amb cables. La manera de construir-la és estendre els cables a terra, passant per sobre de les grades, i un cop estigui tot lligat es puja tot el cablejat amb uns gats hidràulics“, explica Joan Sentelles, cap d’operacions de l’Espai Barça.

Un pont a 3.000 quilòmetres del Camp Nou

Una de les referències tècniques per construir una de les peces clau del futur temple blaugrana se situa a uns 3.000 quilòmetres de Barcelona. Concretament, entre les ribes de la localitat de Lapseki, a terra asiàtic, i la península de Gallípoli, al continent europeu, per on passa una autopista que, com el pont, està gestionada per un consorci d’empreses turques —entre les quals Limak— i sud-coreanes que van erigir la infraestructura.

El nom del pont —amb una longitud de 2.023 metres entre les dues torres— recorda la victòria de les tropes otomanes a la batalla naval de Çanakkale, el 18 de març del 1915, contra França, el Regne Unit i Rússia dins de la campanya de Gallípoli a la I Guerra Mundial. La connotació històrica és un constant en aquesta infraestructura, com ho mostren les torres pintades de vermell i blanc, que representen els colors de la bandera turca.

El cost total —3.100 milions d’euros— i els reptes tècnics, com les fortes ratxes de vent i els terratrèmols, van ser molt superiors als que els executius de Limak preveuen enfrontar-se a la renovació de l’Spotify Camp Nou, pel qual la constructora facturarà màxim de 960 milions d’euros.

El material arriba d’Alemanya, Itàlia i França

Les previsions apunten que la coberta —hissat del cablatge i la membrana— estigui finalitzada entre el novembre del 2024 i l’agost del 2025. Un cop erigida l’estructura, es preveu instal·lar l’equipament d’il·luminació i so definitiu.

El sostre de l’Spotify Camp Nou tindrà una superfície total de 48.000 metres quadrats que cobrirà el 100 % dels 104.600 seients de l’estadi i disposarà de 21.00 metres quadrats de plaques solars que generaran 3,2 megawatts de potència per al subministrament elèctric de l’estadi. S’hi instal·larà, a més, un sistema de geotèrmia i una distribució de fred i calor global. Moltes de les respostes perquè aquest repte tècnic sigui una realitat es troben al cablejat del pont penjant més llarg del món.