Després de l’adhesió de l’Ajuntament de Barcelona al manifest per una zona de baixes emissions, les entitats impulsores demanen la implicació de l’estat espanyol per crear un Mediterrani amb baixes emissions provinents de vaixells. La creació de les ECA, o zones de baixes emissions, correspon a l’Organització Marítima Internacional, però, en opinió de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, cal que l’estat central s’hi comprometi perquè siguin efectives. En aquest sentit, Maria Garcia, portaveu de la plataforma, assegura que “estem demanant la posició del Govern espanyol com ja ho ha fet França fa dos anys”.
Per la seva banda, el cap de Medi Ambient del Port de Barcelona, Jordi Vila, assegura que “no hi ha d’haver cap problema si el Mediterrani esdevé zona de baixes emissions”, però puntualitza que ha de ser una iniciativa “amb el consens de tots els països”. En cas contrari, afirma, la mesura pot generar desequilibri comercial entre ports. Afegeix que aquesta proposta, liderada per França amb el suport d’Itàlia, “pràcticament ha aconseguit el consens de la majoria de països costaners del mediterrani”. Assegura que la idea és presentar- la a la propera reunió del 2020 de l’Organització Marítima Internacional i aprovar-la en 2021 per començar-la a aplicar després.