La bombolla precrisi no tornarà, però les agències remunten la davallada de viatges dels darrers anys. Ho ha explicat al ‘BTV notícies matí’ el president de l’Associació Catalana d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe), Martí Sarrate, qui assegura que també han canviat els hàbits de consum dels viatgers: “La gent es pensava que buscant ofertes d’última hora trobaria gangues, però això ha canviat. El que anticipa més la reserva té millors preus”. Fins al setembre, els catalans ens gastarem entre 1.500 i 2.500 euros de mitjana viatjant.
Un dels actors que més ha contribuït en la recuperació del sector és la indústria dels creuers. Barcelona rep, durant l’estiu, una gran oferta de naus que durant l’hivern estan al Carib, fet que ha situat el port de Barcelona com a primer port d’Europa i tercer del món en volum de passatgers. Si bé fa cinc anys els creuers eren vistos com una opció d’elit per passar les vacances, enguany ja suposen una quarta part de tots els viatges contractats a través de les agències.
Pel que fa a altres transports, l’avió continua en una posició predominant tot i els problemes que ha arrossegat la mobilitat aèria les darreres setmanes. Martí Sarrate ha assegurat que el caos de Vueling no només ha afectat els consumidors, sinó que les agències de viatges també n’han notat les conseqüències: en ser els interlocutors directes dels viatgers, solen rebre queixes i reclamacions.
A banda de les complicacions aèries, l’altra temença dels operadors de viatges és la possibilitat que hi hagi atemptats terroristes. Això ha fet que un gruix important de consumidors hagi descartat destins turístics tradicionals, com Turquia o Tunísia.