(Agències/Redacció) El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha assegurat que “el problema de la contaminació no són els creuers” perquè són les naus “més modernes i eficients que arriben a les instal·lacions”. Ha explicat que alguns vaixells estan propulsats per GNL i la majoria es produeix la seva pròpia aigua. Concretament, el president del port ha posat l’accent en bucs com els petroliers i els vaixells de càrrega a granel. “Aquí és on tenim les embarcacions més antigues i que generen més contaminació”, així ho ha expressat aquest dimecres a la Comissió de Territori del Parlament.
Creació del Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers
Salvadó ha anunciat la seva intenció de crear un Consell per la Sostenibilitat dels Creuers amb l’objectiu de gestionar les externalitats negatives de l’activitat i “maximitzar-ne les positives”. També ha afirmat que s’analitzarà on hi ha congestions per derivar els turistes que arriben a creuer cap a altres zones de la ciutat o de l’àrea metropolitana. També s’ha referit a la limitació dels creuers i ha insistit que ni el Port ni l’Ajuntament tenen “marge ni competència” per limitar-ne el nombre que atraquen a la ciutat.
Salvadó ha destacat que el Port de Barcelona es troba en una “situació molt privilegiada” al Mediterrani ja que és el que concentra un percentatge més elevat de creuers que tenen la capital catalana com a port base, és a dir, on comencen i acaben els recorreguts. Concretament, ha dit que és del 60 % davant un 40 % que correspon a vaixells en tràfic.
Impost mediambiental per a grans vaixells
Salvadó també s’ha referit, a instàncies d’alguns diputats, a l’impost mediambiental que promou el govern per als grans vaixells. El president del Port ha fet una crida a buscar un “punt d’equilibri” perquè aquest tribut no allunyi els grans mercants procedents de la Xina o Corea a altres ports del Mediterrani com Sagunt o Marsella. “Una empresa que ve de la Xina té molts pocs problemes per canviar de port”, ha afirmat. Salvadó ha dit que si es produís aquest escenari hi hauria un canvi d’emissions perquè les mercaderies que havien d’arribar Barcelona per vaixell ho acabarien fent per carretera.