primer vaixell connectat xarxa elèctrica port
Foto: Port de Barcelona

(ACN / redacció) Un vaixell portacontenidors ha pogut aturar aquesta setmana tots els seus motors mentre estava amarrat al port de Barcelona, fent la primera escala sense emissions a la terminal BEST gràcies al sistema Onshore Power Supply (OPS). La fita, clau en el procés de descarbonització de l’activitat portuària, ha permès que l’MSC Mette, amb capacitat per a 24.000 contenidors, hagi estat durant tres dies amarrat amb els motors apagats i rebent energia 100 % renovable de la xarxa elèctrica.

connector  elèctric vaixells
Foto: Port de Barcelona

La connexió de l’MSC Mette ha permès comprovar en un escenari real el funcionament de l’OPS i la seva compatibilitat amb el vaixell i l’operativa de la terminal. També ha servit per provar la sincronització entre l’OPS i els sistemes elèctrics del vaixell. “Connectar per primera vegada un vaixell portacontenidors a la xarxa elèctrica suposa un pas endavant clau en el desplegament del pla Nexigen i la descarbonització de l’activitat portuària. Des d’avui, ja estem eliminant de forma efectiva emissions generades pels motors dels vaixells”, ha assegurat el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. 

Adaptar l’energia a les necessitats de cada vaixell

Segons explica el Port, les necessitats d’energia de cada vaixell poden variar en funció de la seva mida o el nombre de contenidors refrigerats que porti, i una de les funcions clau de l’OPS és adaptar l’energia que rep a través de la xarxa de mitja tensió a aquestes necessitats. En el cas de l’MSC Mette, l’OPS l’hi ha subministrat 103.200 kWh.

La terminal BEST té el primer sistema de subministrament elèctric a vaixells en una terminal de contenidors de la Mediterrània. La connexió, feta aquest dimarts, ha permès posar a prova el sistema, que durant els dos primers anys funcionarà en fase pilot.