El Port de Barcelona inaugura el primer sistema de subministrament elèctric a vaixells en una terminal de contenidors d’un port de la Mediterrània. S’anomena Onshore Power Supply (OPS) i es troba a la
terminal de contenidors Hutchison Ports BEST. L’equip permet subministrar electricitat d’origen 100 % renovable als vaixells, de forma que poden aturar els motors mentre són al port de Barcelona i reduir així les emissions. L’OPS permetrà connectar fins a dos vaixells de forma simultània, adaptant el corrent elèctric a les necessitats de cadascun.

El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha dit que es tracta d’una pas de gegant que demostra el compromís i els esforços que el Port de Barcelona dedica a descarbonitzar l’activitat portuària i millorar la qualitat de l’aire per lluitar contra el canvi climàtic.

Projecte pilot dins del pla Nexigen

L’OPS de BEST és un projecte pilot que ha costat gairebé cinc milions d’euros i és el primer que es desplega en el marc del pla Nexigen, que, amb 200 milions d’euros d’inversió, permetrà electrificar tots els molls del Port de Barcelona i reduir les emissions de l’activitat portuària.

El director general de Hutchison Port Holdings Europa i president del comitè de sostenibilitat del grup Hutchison, Clemence Cheng, ha destacat: “L’OPS representa un salt molt important cap al nostre compromís de reduir en un 80 % l’any 2030 la petjada de carboni de BEST i convertir-nos en una terminal neutra en emissions pel que fa a les seves operacions l’any 2040”.

En un futur proper donarà servei als creuers

En els propers cinc anys no només s’instal·larà OPS a totes les terminals, també es construirà una subestació elèctrica a partir de la qual es desplegarà una xarxa de mitjana tensió per tot el port, incloent-hi una canalització submarina per connectar els subministraments del moll de l’Energia i el moll Adossat, que permetrà l’electrificació de les terminals de creuers.

estrena nou sistema OPS Port de Barcelona

Eliminació de 2.500 tones de CO2 anuals

Instal·lat en paral·lel a les obres d’ampliació de la terminal, la construcció de l’OPS ha implicat el desplegament d’una xarxa de mitjana tensió amb 3.000 metres de cable fins a la mateixa vora del moll, on s’han instal·lat tres caixes de connexió dissenyades específicament per ser compatibles amb la feina de la terminal. Aquests punts de connexió, combinats amb la capacitat de l’OPS per subministrar fins a vuit MW de potència, permeten connectar dos vaixells de forma simultània. El nou sistema OPS ha estat fabricat a Dinamarca per l’empresa PowerCon segons les necessitats específiques del Port de Barcelona.

Un cop els vaixells despleguen els cables fins al moll i s’endollen als punts de connexió, és capaç d’adaptar el corrent elèctric dels 25.000 volts de tensió que rep de la xarxa fins als 6.600 que necessiten els vaixells portacontenidors, modulant-ne la freqüència a 50 o 60 Hz, segons les necessitats específiques de cada vaixell.

En els dos primers anys de funcionament de l’OPS, que estarà en fase pilot, es realitzaran unes 92 connexions. D’aquesta forma, s’eliminaran 2.500 tones de diòxid de carboni (CO2) anual, un dels principals gasos d’efecte d’hivernacle, que serà l’equivalent a uns 135.000 cotxes circulant 30 quilòmetres diaris a l’any. A partir del tercer any, la previsió és poder augmentar progressivament les connexions anuals, amb el corresponent increment en la reducció d’emissions.

Un dels tres grans projectes per al port

En una visita recent, el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, va ressaltar els tres grans projectes que ara està avançant el Port de Barcelona de forma simultània: els accessos viaris i ferroviaris per valor de 730 milions d’euros, un conveni que Puente va assegurar que se signarà en breu, la licitació del moll Catalunya i precisament també va citar l’aprovació dels Onshore Power Supply (OPS). Pel ministre, els OPS requereixen una mínima inversió comparat amb les xifres que es mouen habitualment en l’àmbit de les infraestructures portuàries però, en canvi, suposen un “pas de gegant” perquè obren la porta al futur dels ports.

Aquest mateix mes de juliol també s’ha estrenat la seu de la Policia Portuària i el  Bus Nàutic, dos serveis de seguretat i mobilitat respectivament que s’han estrenat amb motiu de la celebració de la Copa Amèrica 2024.