És l'hora d'esmorzar i aquí no hi ha ni una ànima. Fa només uns anys l'aspecte d'aquest menjador era molt diferent. El divendres solia ser el dia estrella dels esmorzars de forquilla. JAVIER GALLEGO, propietari del restaurant Mediterrani "Tenía todo esto lleno. Solíamos servir unos 90 desayunos diarios". La crisi ha afectat el sector, i de valent. XAVIER GIRONÈS, tècnic del Gremi de Restauració "Qui abans es gastava 12 euros ara se'n gasta 10, qui se'n gastava 10, ara se'n gasta 8". El Gremi de Restauradors de Barcelona hi busca solucions. Admeten que no s'han sabut vendre i que cal potenciar l'ús d'Internet per atraure clients. També creuen que s'ha de formar millor els restauradors en matèria de màrqueting. El perfil del client ha canviat i assumeixen que toca reinventar-se. GAIETÀ FARRÀS, president del Gremi de Restauració "Els que s'han sabut adaptar a la situació són els que han sabut superar la crisi". Ara, la gent cerca restaurants més barats, tendeix a escollir els menús i es fixa en les millors promocions. Alguns, amb més o menys èxit, ja fa temps que ho tenen ben clar.
Durant el 2009 i el primer quadrimestre del 2010 hi va haver una caiguda d’un 2,4% de la facturació del sector de la restauració a Espanya. El motiu, segons el Gremi de Restauració de Barcelona, és el canvi d’hàbits dels clients derivats de la crisi econòmica i la gran competència dins del sector. A Barcelona hi ha 10.993 establiments relacionats amb la restauració de tipologies molt diverses. Alguns han patit baixades en la facturació properes al 30% i, d’altres, fins i tot, han hagut de tancar.
L’estudi revela que els hàbits dels consumidors han canviat amb la crisi. Ara busquen restaurants més barats, escolleixen en la majoria dels casos els menús i es fixen més en les promocions.
Per això el Gremi de Restauració vol donar solucions als restauradors perquè s’adaptin a la nova conjuntura. Oferiran cursos de 20 hores destinats a millorar la formació dels empresaris en matèria de màrqueting. Consideren que és la clau per popularitzar els negocis. També han creat una nova eina que, a través del web “escandalls.com”, servirà d’ajuda als restaurants per reduir costos. Es tracta d’un software en català capaç de calcular els escandalls d’un negoci hosteler de manera senzilla i efectiva.