El president de Barcelona Comerç, Salva Vendrell, ha presentat oficialment a la ciutat la petició al Parlament Europeu per a la creació de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat i la candidatura de Barcelona per convertir-se en la primera ciutat a acollir-la, el 2023. La proposta preveu que anualment una ciutat albergui durant tot l’any un seguit d’activitats informatives, divulgatives i formatives que reivindiquin el comerç de proximitat i la seva importància en els àmbits econòmic i social.
Vendrell explica que s’han inspirat en la Capitalitat de la Cultura Europea per articular la proposta i que es plantegen la CECP com l’eina que ajudi a preservar la forma de comprar, de viure i de consumir de les ciutats europees. “Volem allunyar la desertització comercial i afeblir els impactes negatius d’un comerç electrònic de grans plataformes”.
Objectius de la CECP
La proposta de capitalitat europea es basa en set línies d’actuació prioritàries, entre les quals destaquen la consolidació del comerç local, la preservació de la identitat de les ciutats i la digitalització del comerç com a eina per apropar-se als consumidors.
També són objectius de la CECP avançar en pràctiques verdes i sostenibles i impulsar la vinculació del comerç a la innovació, la cultura i l’esport, entre d’altres.
Suport institucional
La proposta de la creació de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat té el suport tant de l’Ajuntament de Barcelona com de la Generalitat. El secretari d’Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos, ha assegurat que creuen que es una declaració d’intencions “de com Barcelona, i per extensió Catalunya, es vol presentar com a model comercial”.
Per la seva banda, Dolors Montserrat, presidenta de la Comissió de Peticions al Parlament Europeu, ha explicat que la proposta encara no ha anat a la comissió per una formalitat i que primer la Comissió Europea ha de donar-hi una resposta per escrit. Esperen poder presentar-la la setmana que ve en el punt del dia i assegura que “tirarà endavant”.