‘Crim i càstig’, la novel·la per excel·lència de Fiódor Dostoievski, puja a l’escenari de la Fabià Puigserver en una adaptació dirigida per Pau Carrió de tres hores i mitja de durada. Pol López que assumeix el paper principal, sempre present a escena. “Per un personatge tan difícil i canviant, han comptat molt els assajos que hem fet junts en muntatges precedents”, afirma Carrió.
El director ha escollit una posada en escena radical, però alhora minimalista, que no recrea cap espai en concret, perquè el viatge que fa l’espectador és el de la ment tortuosa de Raskólnikov, el jove estudiant que decideix cometre un crim per sortir de la misèria i evitar que la seva germana es casi per diners. “Hem invertit la disposició escènica per situar l’espectador on normalment estaria el protagonista. També perquè aprofitem els arcs de la Fabià Puigserver i, qui hagi estat a Sant Petersburg, haurà vist que és plena de carrers i places amb arcs i porxos”, explica Pau Carrió.
Thriller psicologista
Segons el director, que ha emprat la darrera traducció al català de la novel·la (recent Premi Ciutat de Barcelona de traducció per Miquel Cabal Guarro), a ‘Crim i càstig’ hi conflueixen el conflicte interior de Raskólnikov amb els soliloquis del protagonista que omplen la novel·la, la trama policial per torbar l’assassí i les reflexions sobre el monopoli de la violència. “Raskólnikov justifica, en part, el crim com a eina necessària per canviar una societat injusta, però no sap fins on pot aguantar el pes de la culpa”, comenta Carrió.
Una llicència que s’ha pres el director és la de donar el paper de l’inspector Porfiri Petrovna a una actriu, Míriam Iscla. Carlota Olcina, Francesca Piñón, Maria Rodríguez, Roser Batalla, Marc Rodríguez, Albert Prat, Òscar Rabadán, Oriol Guinart completen el repartiment, amb Joan Solé servint una banda sonora electrònica de Pau Vallvé (bateria de Manel) en directe. Peça destacada de la mirada cap a l’est d’Europa que proposa la temporada del Lliure, fa funcions entre el 23 de febrer i el 3 d’abril.