Premi Nacional de Circ el 2021, Manolo Alcántara segueix investigant en un llenguatge contemporani d’una personalitat inqüestionable. ‘Maña’, el quart espectacle des que va fundar companyia pròpia, fa tres funcions (del 13 al 15 de juliol) a la plaça de Margarida Xirgu en el marc del programa d’entrada lliure Grec a la Xirgu del festival d’estiu.

Un apunt de ‘Maña’ existia ja a ‘Rudo’ (2014), el seu segon espectacle de creació. En aquell treball jugava amb caixes de fusta per fer una petita construcció. Ara ho du a l’extrem erigint amb Joan Trilla un immens arc de cinc metres d’alçària, fent servir cordes, palanques i politges. “Els arcs els vaig aprendre a fer amb el meu pare, que era paleta”, ens revela l’artista, que es considera un artesà.

Els arcs els vaig aprendre a fer amb el meu pare, que era paleta
Manolo Alcántara

Suggerir més que demostrar

Manolo Alcántara defensa la poètica dels espectacles de circ de petit i mitjà format. Espectacles que ell defineix com a no demostratius. “Abans volia ser el millor malabarista. Ara, també per l’edat i les lesions, busco el mínim esforç per suggerir coses”. Val a dir que el títol, ‘Maña’ serveix de declaració d’intencions, fent bona la dita que val més traça que força.

Manolo Alcántara a ‘Maña’

“Tothom sap que ve a veure com aixequem un arc, perquè ho ha llegit en algun lloc. Però hi ha nou caixes, i els recursos per fer-les pujar no es repeteixen. El repte és sorprendre en cada elevació”, explica l’artista.