La mostra “Muted explosions”, al Museu de la Música, ha donat el tret de sortida a la 22a edició del LOOP Festival, el festival de videoart de Barcelona. Es tracta de tres treballs fílmics recents del duo d’artistes ucraïnesos que formen Roman Khimei i Yarema Malashchuk: Explosions near a museum (2023), Dedicated to the youth of the world II (2019) i Dedicated to the youth of the world III (2023).

La primera, Explosions near a museum, ens descobreix el saqueig del Museu Kherson de la Tradició Local per part dels ocupants russos, el 2022. Es van endur fins a 173.000 peces que van des de l’or escita fins a armes de la Segona Guerra Mundial. Ho van fer en dues setmanes, abans que Kherson fos alliberada per l’Exèrcit ucraïnès. En les imatges es veuen vitrines i pedestals buits mentre se sent com cauen les bombes a dos quilòmetres, on se situa la línia del front bèl·lic.

Document audiovisual de dues raves

La doble projecció de Dedicated to the youth of the world II i Dedicated to the youth of the world III explora com és una rave. El primer audiovisual va documentar la del festival Cxema a Kíiv el 2019, abans de la invasió russa. El segon, ja en plena guerra declarada, el 2023, recrea la festa anterior tot centrant-se en els membres de la comunitat que van substituir els de raves anteriors. El conjunt s’erigeix com un retrat generacional de joves resilients amb ànim de seguir gaudint de la vida tot i el context.

Un moment de la roda de premsa del LOOP, amb Yarema Malashchuk en primer terme

A Barcelona només ha pogut assistir a la inauguració un dels dos artistes, Yarema Malashchuk, per a qui “un artista, a Ucraïna, on molts altres van anar a lluitar al front i alguns van morir, ha de reflectir amb força el que veu”.

Comparteix a: