Puja a l’escenari del Liceu ‘Il trovatore’, òpera de la trilogia popular de Giuseppe Verdi, que ha fet més de 280 funcions al Gran Teatre. Amb direcció escènica d’Àlex Ollé i musical de Ricardo Frizza, ja s’ha pogut veure a Amsterdam i París, seus dels teatres coproductors, la Dutch National Opera d’Amsterdam i l’Òpera Nacional de París.
És la tercera òpera que dirigeix el membre de La Fura dels Baus com a resident al Liceu, on la temporada passada va estrenar ‘Pélleas et Mélissande’ i ‘Norma’. Ollé ha traslladat l’ambientació de la Corona d’Aragó del segle XV del llibret (basat en l’obra teatral ‘El trobador’, d’Antonio García Gutiérrez) a la Primera Guerra Mundial. Un context bèl·lic per representar l’enfrontament fratricidi entre els partidaris del trobador Manrico i els del compte De Luna, ambdós pretendents de la noble Leonora. “Hi ha algunes coses absurdes en la història, irracionals, que resulten més creïbles en un context de guerra”, explica Ollé.
Escenografia modular
L’escenografia d’Alfons Flores juga amb uns forats que recreen les trinxeres i uns mòduls que pugen i baixen en pocs segons “perquè a l’obra hi ha moltes localitzacions i necessitàvem aquest dinamisme”, comenta Ollé. “Volíem fugir d’un espai figuratiu i jugar amb allò simbòlic”, afegeix.
El repartiment inaugural inclou la soprano madrilenya Saioa Hernández —elogiada per Montserrat Caballé— en el paper de Leonora, el tenor italià Vittorio Grigolo com a Manrico, el baríton andalús Juan Jesús Rodríguez com a De Luna, i la mezzosoprano Ksenia Dudnikova en el paper de la gitana Azuzena. Rodríguez, considerat un dels barítons verdians del moment, es va queixar en la roda de premsa de presentació del muntatge de trepitjar poc l’escenari del Liceu.
En les 10 funcions que fa ‘Il trovatore’ fins al 8 de novembre aquest repartiment s’alternarà amb el que conformen Hibla Gerzmava, Yonghoon Lee, Judit Kutasi i Àngel Òdena.