Al betevé directe d’aquest dimecres ens han visitat els guanyadors dels premis literaris de literatura infantil i juvenil que promou anualment l’editorial Cruïlla. Entrevistem la Montserrat Feliu, guanyadora de la 40a edició del premi El Vaixell de Vapor, i en Jordi Ortiz, guanyador de la 34a edició del premi Gran Angular.
A la recerca del tresor
El llibre guardonat amb el premi El Vaixell de Vapor d’aquest any ha estat Els pergamins del castell de Bellparlar, de la Montserrat Feliu. Una història que se situa principalment en un castell fictici, però com confessa l’autora, “està inspirat en d’altres reals”. El jove protagonista localitza un pergamí que mostra el camí cap a un tresor desconegut, però el que dificulta la seva recerca és que només té la meitat del mapa. L’altre meitat es troba a la biblioteca del castell, regida per dos bibliotecaris que no facilitaran la feina del petit.
“Si m’hagués de quedar amb una edat serien els 9-10 anys. Són com esponges (els nens), tenen molta curiositat per tot i es fan moltes preguntes”, explica Feliu responent la pregunta sobre el seu públic predilecte. “És molt satisfactori i és un públic agraït”, afegeix.
Viatge físic i interior del jove protagonista
El segon llibre premiat del qual parlem és Propietat Imperial, l’obra de Jordi Ortiz guanyadora del premi Gran Angular d’enguany. La història narra el viatge d’un nen de 14 anys des de la Barcelona del S.XIV fins a la Xina. Es veu immers en una missió perillosa i secreta, que es vesteix de dos viatges: el físic, “que protagonitza el jove per mar, travessant la mediterrània, i per terra, i l’interior”. L’arriscada aventura el portarà a créixer i aprendre al mateix pas que avança cap a l’objectiu.
A banda d’aquest llibre, Ortiz n’ha escrit molts més d’infantils, però també dirigits a altres públics. “Al principi no m’hi atrevia, però crec que és molt important escriure per a nens. Necessiten un impuls més gran per aficionar-se a la lectura”, diu l’escriptor.
“Les escoles tenen el paper clau de formar nous lectors”
Els dos escriptors conflueixen en el pes que han de tenir les escoles per suscitar interès per la lectura als més joves. “No crearem un hàbit lector a un jove de 18 anys, s’ha de fer abans”, explica Ortiz remarcant la importància que els nens coneguin la lectura des de ben petits. Feliu posa èmfasi en la “lectura compartida, a casa o a les aules”, però també en la lectura en veu alta. “És important per fixar l’atenció i impulsar la comprensió total del que s’està llegint”, conclou.