microproteines vacuna cancer

Avenç important en la lluita contra el càncer. Un estudi liderat per l’Institut de Recerca de l’Hospital del Mar, amb la col·laboració del Cima Universitat de Navarra i de la Universitat Pompeu Fabra, ha permès detectar microproteïnes generades exclusivament als tumors de fetge que permetran crear noves vacunes contra el càncer. L’estudi l’ha publicat la revista científica ‘Science Advances‘. Es tracta de proteïnes de dimensions molt petites i que podrien estimular el sistema immunitari.

Càncers amb taxes de mutació baixes

Les investigadores van estudiar els casos de més de 100 pacients amb càncer de fetge. A partir de la integració de dades tumorals i teixit sa, van detectar les microproteïnes. Es tracta de proteïnes molt petites que es generen a partir de gens.

Segons expliquen les investigadores, “el desenvolupament de vacunes contra el càncer es basa en la capacitat del sistema immunitari de reconèixer com estrany allò que no forma part del cos. Les mutacions que tenen lloc a les cèl·lules canceroses generen pèptids forans, que alerten el sistema immunitari. El problema, però, resideix en aquells tipus de càncer que tenen taxes de mutació baixes, com ho és el càncer de fetge”.

Per això, l’estudi de microproteïnes, que fins ara eren difícils de detectar, n’és una alternativa. “Aquest treball demostra que hi ha un nombre important de microproteïnes expressades exclusivament en les cèl·lules del tumor que podrien funcionar per desenvolupar nous tractaments”, explica Marta Espinosa Camarena, investigadora de l’Institut de Recerca de l’Hospital del Mar.