hyperloop TT

L’Hyperloop és la gran aposta de mobilitat ideada pel magnat i enginyer Elon Musk l’any 2013. Un tren supersònic que seria capaç d’arribar a velocitats només a l’abast dels avions. La proposta que va fer l’home més ric del món és un sistema de transport que permet viatjar mitjançant unes càpsules que llisquen magnèticament dins de tubs al buit a velocitats superiors als 1.000 km/h.

Jo crec que Hyperloop trenca la barrera psicològica dels 600 quilòmetres per hora. Si vas de Barcelona a Sevilla ara t’interessa agafar un avió, però imagina’t fer aquest viatge o un Barcelona-París en molt menys temps
Andrés de León, CEO HyperloopTT

Una de les quatre empreses que es van llençar de cap per desenvolupar comercialment aquest tren és HyperloopTT. Parlem amb el director, Andrés de León, que defensa així el projecte: “Jo crec que Hyperloop trenca la barrera psicològica dels 600 quilometres per hora. Aquí a Espanya sabem molt bé el que és l’alta velocitat, si vols anar de Barcelona a Madrid, agafes l’AVE, però si vas de Barcelona a Sevilla t’interessa més agafar l’avió. Ara imagina’t anar de Barcelona a Sevilla o a París en tren perquè trigues molt menys. Aquesta demanda s’acabarà concentrant en els mètodes terrestres.”

hyperloop TT

De Barcelona a Madrid en mitja hora i Barcelona-París en 90 minuts

Segons les estimacions, un Barcelona-París amb Hyperloop es podria fer, de centre a centre, en una mica més d’una hora. El viatge en avió, recordem-ho, amb tots els temps de desplaçament sumats, frega les quatre hores. El trajecte entre Barcelona i Madrid se situaria en els 40 minuts i això suposa tota una revolució en la mobilitat perquè apropa les grans capitals europees entre elles i pot crear llaços més forts, especialment entre les empreses de la Unió. Segons les estimacions en distàncies de més de 1.500 quilòmetres, l’Hyperloop segueix sent més ràpid i pràctic que l’avió.

Acostumo a dir que ens trobem a anys de distància i no a dècades. Crec que hi ha possibilitats d’implementar Hyperloop molt abans del 2030
Andrés de León, CEO HyperloopTT
hyperloop TT

Una realitat molt abans del 2030

El director d’HyperloopTT assegura que veurem aquest projecte rodant molt abans del que ens pensem. “Acostumo a dir que ens trobem a anys de distància i no a dècades. Crec que hi ha possibilitats d’implementar Hyperloop molt abans del 2030. Tenim un projecte italià, finançat per fons europeus, per fer 10 quilòmetres entre Venècia i Pàdua.” De fet, una altra empresa, Virgin Hyperloop, va fer la primera prova amb passatgers el 8 de novembre del 2020.

La legislació, un altre punt d’inflexió per a l’Hyperloop

I per veure circular aquest mitjà de transport revolucionari caldrà que es faci una legislació específica per a l’Hyperloop. Andrés de León especifica que “una de les coses més importants és la normativa i la regulació. Ja estem treballant amb el Departament de Transport dels Estats Units i la Comissió Europea per disposar d’una normativa d’Hyperloop en dos anys“.

hyperloop TT

Un transport neutre en emissions

Si bé cada empresa intenta solucionar els viatges d’Hyperloop a la seva manera i amb la seva tecnologia, totes coincideixen a proposar un mitjà de transport al més sostenible possible. Per aquest motiu, De León assegura que, “els governs s’han adonat que necessitem infraestructures sostenibles i que desenvolupar-les és una bona estratègia per reindustrialitzar l’economia. Fins i tot la indústria del transport tradicional ha començat a mirar amb interès el projecte d’Hyperloop”.