Des de la supressió de l’antic pas, els veïns han de fer una gran volta per creuar d’un barri a l’altre. “Tota la gent que anava al mercat i comerços de Ciutat Meridiana o a l’institut creuava pel pas amb semàfors -recorda Esther Mesas, de l’associació ecoveïnal Vallbona Viu-. Després de les obres de la C-17 va quedar anul·lat completament i ara forçosament hem de travessar el pont del Congost, que ens porta a l’altra punta de Ciutat Meridiana. El pont aterra al CAP, però per anar al mercat i a les botigues de la plaça Roja, el punt més curt i proper era aquest.” “Caminant només des de la plaça Roja fins aquí com a mínim són uns 15 o 20 minuts, quan en línia recta hi ha uns 200 metres –afegeix Filiberto Bravo, de l’AV Ciutat Meridiana–. Abans el pas de vianants ens apropava molt a Vallbona. El pont del Congost ens fa fer un trajecte molt més llarg.”
Els veïns es queixen també que amb la pèrdua del pas la via ha deixat de ser un vial urbà, amb el corresponent impacte sonor i de contaminació que comporta la velocitat dels cotxes. “A Barcelona es parla molt de Som Meridiana, però aquí s’obliden de nosaltres, que ens estem empassant tota la pol·lució i el soroll dels cotxes. No té cap sentit que, tenint aquí tantes connexions i autovies, els nostres barris estiguin cada cop més allunyats”, afirma Bravo. “Ara tenim un problema afegit, perquè hem perdut la qualitat de vial urbà -afegeix Mesas-. La velocitat dels vehicles és ara de 80 km/h. Aquest és un punt on mai no s’ha aplicat la reducció de la velocitat per contaminació.”
L’Ajuntament, però, argumenta que és complicat retornar l’antic pas, ja que el tram en el qual estava situat pertany ara a la Generalitat com a via ràpida.