Conegut com “l’ull del segle” i també com el fotògraf de “l’instant decisiu”, Henri Cartier-Bresson (1908-2004) és objecte d’una exhaustiva retrospectiva al KBr en què es despleguen prop de 240 còpies d’originals. Segons el comissari de la mostra, Ulrich Pohlman, l’exposició posa l’accent en l’aspecte més polític de Cartier-Bresson, testimoni de grans transformacions del segle XX.

Destaca un aspecte fins ara no recollit per cap altra exposició que se li hagi dedicat: algunes sèries fotogràfiques s’acompanyen de pàgines de publicacions per a les quals treballava. És el cas d’una sèrie sobre la coronació del rei Jordi VI, en què “es fixa en la gent del carrer, no en l’esdeveniment en si”, afirma Carlos Goyenet, comissari de la mostra.

“L’instant decisiu”

Fundador de la prestigiosa agència Magnum Photos amb Robert Capa, George Rodger i David Seymour, Henri Cartier-Bresson és un dels pares de la fotografia de carrer, sobre la base del conegut concepte de “l’instant decisiu” (images à la sauvette), que congela un moment vital que ja no es tornarà a repetir. Destaca, en aquest sentit, una còpia de Darrere l’estació de Saint-Lazare, imatge icònica que expressa aquesta filosofia.

L’exposició, fruit d’un intens treball d’arxiu a la Fundació Henri Cartier-Bresson de París, s’articula en 10 seccions de caràcter temàtic i cronològic. Comença amb Nova Visió i Surrealisme. A la Recerca de l’Atzar Objectiu, un repàs dels inicis del fotògraf, influït per l’imaginari surrealista i la idea de “l’atzar objectiu”. Segueix amb Hores Fosques, Instants Lluminosos. Primers Reportatges Polítics i Testimoniatges de la Guerra; L’Índia i la Xina. Societats en Transició, i Comunisme i Humanisme en Temps de Guerra Freda’, espais que refermen la importància de la mirada política ja esmentada.

Gold rush. The last days of Kuomintang, Shanghai. © Fundació Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

No hi manca una secció de fotografies de carrer, una de molt curiosa sobre la relació simbiòtica entre l’ésser humà i les màquines, una de reportatges de viatges i una altra sobre retrats de figures populars, com Coco Chanel i el seu admirat Henri Matisse. De fet, abans que fotògraf, Cartier-Bresson va estudiar al taller del pintor André Lhote.