El mateix dia en què un camió s’ha incendiat a l’AP-7 i ha obligat a tallar durant tres hores l’autopista en sentit Tarragona a l’altura de Barberà del Vallès, el director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, ha reconegut al programa ‘bàsics’ que “passa alguna cosa a l’AP-7”. De fet ha donat xifres per reforçar la teoria: si bé la mortalitat s’ha reduït un 19 % al conjunt de les vies després de la retirada dels peatges, quan s’afegeix a la llista l’AP-7 la xifra s’iguala a la del 2019 i ja no hi ha davallada. A la pregunta de si s’hi han de reduir la velocitat o la presència de camions, el RACC demana “temps” perquè els gestors del trànsit trobin la millor fórmula.

“Reduir el límit de velocitat no farà augmentar la fluïdesa del trànsit”

Sobre la proposta del director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, de reduir a 110 km/h la velocitat màxima a l’AP-7, el RACC creu que aquesta no ha de ser una mesura generalitzada a tota la via: “No en som gaire partidaris. Creiem més en una gestió dinàmica de les velocitats en funció dels dies i del tram”, ha dit Bardají. Segons el representant del RACC, l’AP-7 no es pot llegir com una única via sinó com “moltes AP-7” i creu que si bé la mesura es podria aplicar al punt de confluència amb la B-30, per on transcorre la mobilitat metropolitana, a la resta de l’autopista no seria efectiva.

Entrevista a Cristian Bardají, director de l’Àrea de Mobilitat del RACC

Marge per reduir la presència de camions el cap de setmana

On sí que veu marge d’actuació Bardají és en la regulació de la presència de camions a l’autopista, “però sempre amb el consens dels sectors afectats”. El representant del RACC ha citat experiències d’altres països de la Unió Europea “on hi ha més restriccions als camions, que en alguns casos no poden circular durant tot el cap de setmana. Hi ha recorregut”, ha dit. A curt termini el RACC aposta per ampliar el nombre de carrils addicionals i que els conductors assumeixin que “potser no podran sortir o tornar a l’hora i amb l’itinerari previstos si no volen trobar cues”.

Nou permís de conducció per a majors de 16 anys

Bardají també s’ha pronunciat sobre l’anunci del Govern espanyol que preveu aprovar el permís de conduir B1 perquè els majors de 16 anys puguin conduir vehicles elèctrics d’un pes màxim de 400 quilos i amb una velocitat màxima de 90 quilòmetres per hora. El director de l’Àrea de Mobilitat del RACC ha explicitat que l’estratègia està pensada “per a entorns rurals on els joves d’aquesta edat tenen limitat accés al transport públic per moure’s”. També s’ha mostrat prudent amb una mesura de la qual “no hi ha lletra petita. Tot just s’ha presentat i encara s’ha de desenvolupar”, ha dit. En tot cas ha confiat que si aquest carnet està subjecte a una formació “genera menys dubtes que la circulació en patinet pel centre de Barcelona sense cap mena d’educació viària”.