Els dilluns ens mirem Barcelona més de lluny, des del ‘Mirador’ del “bàsics”. Aquesta nit hi hem convidat a pujar Guillem Clua, guionista, dramaturg i director de teatre. És també llicenciat en Periodisme, Premi Nacional de Literatura Dramàtica i autor de ‘La pell en flames’, ‘Smiley’, ‘Justícia’ i ‘L’oreneta’, entre d’altres, que són obres que s’han representat i s’estan representant arreu del món.

Clua ha explicat que “ha tingut una relació poliamorosa amb Barcelona”, ja que ha viscut en moltes altres ciutats, però des del confinament per la pandèmia ha decidit tornar-hi indefinidament. En l’entrevista ha explicat que n’està completament enamorat i molt emocionat d’haver-hi tornat, i que ara torna a tenir “una relació monògama amb Barcelona. “El model de ciutat el trobo molt bo i que es debati sobre això és molt positiu”. A diferència de Madrid, opina el dramaturg, a Barcelona “es prioritzen el bé comú i el ciutadà”. “Tinc la sensació que el barceloní va primer, abans que els lobbies financers i immobiliaris o els fons voltors. Això em tranquil·litza, que s’enfoquin les polítiques a partir de les persones, com les polítiques LGTBI”.

Sobre la implantació de les superilles, Clua ha dit que està “encantat amb les polítiques de pacificació del trànsit i de conversió de carrers en zones per a vianants”. També ha apuntat que la limitació de circulació de vehicles al centre de la ciutat té els precedents en la majoria de grans ciutats del món, “que ja han fet aquest procés”. En ser preguntat sobre el debat de la seguretat, Clua ha afirmat que “a tota gran ciutat aquest problema hi és latent” i que amb el simple fet que “hi hagi turisme és probable que es donin molts més furts i violència al carrer”.

Més polítiques per nodrir el teixit teatral

Al dramaturg li preocupa el tancament de sales de teatre a la ciutat. “Pel que fa als temes culturals, Barcelona sempre està coixa”, ha dit, i ha agraït que l’Ajuntament faci esforços per recuperar teatres, com l’Arnau. Però no es pot quedar en una operació immobiliària, sinó que s’ha de nodrir el teixit teatral i cultural, tant econòmicament com amb polítiques que facilitin que el públic hi accedeixi. “Que floreixin totes les activitats culturals que hi ha a Barcelona, perquè el teatre està vivint una molt mala etapa, i amb canvis de consellers no hi ha una política concreta en aquest sentit, i més després de la pandèmia, arran de la qual el sector ha quedat molt tocat”.

“No podem permetre una involució dels drets fonamentals de les persones LGTBI”

Clua ha reconegut que a Barcelona s’està “patint una involució en drets fonamentals de les persones LGTBI i una contraofensiva reaccionària d’extrema dreta que posa en dubte els avenços dels últims anys”, una tendència que “no podem permetre com a societat” i que és urgent que s’aturi. Fent la comparativa amb Madrid, però, ha destacat que el govern de la capital de l’Estat no vetlla per unes lleis contundents de protecció de la comunitat LGTBI.

“Em molesta la mala gestió del turisme”

Sobre el debat del retorn del turisme els mesos d’estiu, Clua ha afirmat que no li molesta el turisme, sinó la mala gestió que se’n fa, “i, sobretot, que es prioritzi el turista al davant del ciutadà. Això converteix la ciutat en un part temàtic”, ha dit.

‘Smiley’, de la Sala Flyhard a Netflix, amb versió barcelonina

La plataforma Netflix estrenarà properament una sèrie basada en l’obra ‘Smiley’. De fet s’estrenarà en primícia en l’acte inaugural del Festival Internacional de Sèries Serializados Fest el 18 d’octubre a la Sala Phenomena. És la primera vegada que una obra de teatre catalana fa el salt a una plataforma en format de sèrie.

“El recorregut de ‘Smiley’ ha estat preciós. Que arribi a Netflix amb una adaptació a la pantalla és emocionant i n’hem fet una versió molt barcelonina. La ciutat es reconeix, la marca Barcelona ven molt i és la carta de presentació perfecta. Madrid també, però Barcelona és imbatible”.

Aquest any, Clua també ha recollit el Premi Nacional de Literatura Dramàtica per l’obra ‘Justícia’.