Els clients de la comercialitzadora municipal Barcelona Energia no podran accedir al bo social. És la denúncia que l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) ha fet al programa ‘bàsics’. Josep Babot, membre de l’entitat, ha explicat que “només el pots sol·licitar si formes part de les companyies grans”, una situació que ha qualificat de “paradoxa”.
El bo social permet accedir a descomptes d’entre el 25 % i el 40 %, unes bonificacions fixades pel Govern si es compleixen uns requisits determinats, i pensades per protegir les famílies més vulnerables. Fonts municipals remarquen que, si Barcelona Energia en queda al marge, és perquè ho marca la llei.
Tot i això, des de l’APE reivindiquen que totes les famílies vulnerables es puguin beneficiar del bo social sigui quina sigui l’empresa amb què tenen contractat el servei. Apunten que la comercialitzadora municipal només podria fer bonificacions d’aquests percentatges si es dissenyés “una tarifa concreta de la mateixa companyia que discrimini”.
Assetjament telefònic i per carta
Babot també ha explicat que el principal problema a què s’enfronten els afectats és que se’ls manté el deute. Tot i que la llei establia que empreses i administracions havien d’arribar a un acord per establir qui l’ha d’assumir, l’APE critica que, de moment, no hi ha acord per a l’electricitat i que “les cinc grans companyies no volen asseure’s a la taula”.
Segons ha explicat, algunes companyies estan reclamant aquest deute a les famílies, en alguns casos recorrent a l'”assetjament” telefònic o per carta. “Encara que tenen constància de la situació de vulnerabilitat, les truquen cada dia o els envien cartes amenaçant-los d’anar a judici“, ha dit.
Babot, a més, assegura que, en alguns casos, també han advertit els clients que els embargaran part dels béns o el sou, i que fins i tot els han enviat una “demanda tipus per fer veure com si l’haguessin presentada”. En aquest sentit, diu que estan estudiant si es pot multar les companyies per males pràctiques.