“Les coses bones”, la secció més optimista del bàsics, repassa les notícies positives dels últims dies amb el periodista Carlos Márquez. Aquesta setmana s’ha fixat en la reserva de l’Ajuntament de Barcelona de 30 milions d’euros per donar cabuda als projectes que proposin els barcelonins. També en l’adeu de l’últim tren de la sèrie 4000, un model estrenat fa 37 anys i que portava peces que incloïen fibrociment. A més, ha posat la lupa optimista en la victòria d’aquest dimecres del Sant Andreu i l’Europa en la primera ronda de la Copa del Rei i la cosa bona del director de l’Àrea de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas.
1. Pressupostos de ciutat amb la ciutat
Fa pocs dies es va iniciar el procés pel qual els ciutadans poden fer propostes d’inversions a Barcelona de cara que siguin incloses en els pressupostos de la ciutat. L’Ajuntament es reserva 30 milions d’euros per donar cabuda als projectes que proposin els barcelonins.
Els plans triats s’haurien d’executar fins al 2027. El projecte està inclòs dins el portal Decidim.barcelona, que va néixer l’1 de febrer del 2016 amb una inversió de 58.000 euros i amb un programari lliure que ja s’ha exportat a 30 països. Márquez considera que aquesta és una bona eina, ja que permet a l’Ajuntament conèixer de primera mà necessitats que potser li han passat per alt, la ciutadania s’obliga a examinar els seus barris per veure què es pot millorar, es genera una responsabilitat compartida més enllà de votar cada quatre anys, pot haver-hi participació juvenil que queda fora de les eleccions i converteix la millora de Barcelona en una sana competició.
El periodista explica que ha estat temptat de demanar el trasllat del Zoo a Montjuïc per poder doblar la superfície oberta del Parc de la Ciutadella, però finalment ha estat realista i ha demanat dues intervencions al seu districte i a la ciutat.
En definitiva, el periodista creu que és un bon exercici aturar-nos, pensar què podria millorar al nostre barri i actuar. “Allò que deia el Capità Enciam: ‘Els petits canvis són poderosos’. I aquell altre de ‘Pensa global, actua local'”, recorda.
2. Adeu al metro amb amiant
El viatge de TMB per retirar de la circulació els trens amb amiant ha arribat a la seva terminal. Dissabte passat es va acomiadar l’últim tren de la sèrie 4000, un model estrenat fa 37 anys i que portava peces que incloïen fibrociment. L’últim viatge es va fer a l’L1 i va concentrar desenes d’aficionats als trens.
Al febrer TMB va retirar l’últim tren de la sèrie 3000 i també desenes d’amants dels trens es van concentrar per dir-li adeu.
Les dues sèries, la 3000 i la 4000, tenien seients creats pel dissenyador industrial i interiorista Miguel Milà. “De quan Barcelona recorria als millors per fer coses públiques i així poder fer bo allò de ‘Barcelona més que mai’“, diu Márquez.
Tot això es fa gràcies a la renovació de la flota. En el darrer any, 50 trens de la sèrie 8000 s’han estrenat a l’L1 i a l’L3. 319 milions d’euros, la compra ferroviària més important de la història de TMB, amb un detall no gens menor: construïts a Santa Perpètua de Mogoda, a la planta d’Alstom.
3. Copa i puro per a l’Europa i el Sant Andreu
El Sant Andreu i l’Europa han passat de ronda de la Copa del Rei després de vèncer rivals, en principi, molt superiors. 2-1 del Sant Andreu al Mirandés, que està dos categories per sobre. I mateix resultat al camp de l’Europa, el Nou Sardenya, contra l’Albacete, de Segona Divisió, que va perdre un jugador per expulsió al minut 1 de joc.
L’Europa passa de ronda per primer cop en gairebé 60 anys gràcies a un gol del fill de Neeskens.
També es van classificar l’Olot, el Nàstic i el Girona. Jornada rodona per als equips catalans i barcelonins.
4. La cosa bona de… Joan Maria Bigas
El director de l’Àrea de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Josep Maria Bigas, va passar pel bàsics aquest dimarts per explicar el nou servei de motos elèctriques compartides entre vuit municipis metropolitans i ha explicat la seva cosa bona. Per ell, el que més li agrada de la ciutat són els miradors de muntanya i de mar: “Collserola i la carretera de les Aigües, un magnífic mirador sobre la ciutat i l’àrea metropolitana, i també des del mar la vista que hi ha des del Port Olímpic”.