Aquest ha estat l’últim viatge del darrer comboi de la sèrie 4.000 que quedava a l’L1. És l’únic que quedava a la xarxa de metro amb algun element d’amiant i TMB l’ha retirat de la circulació aquest dissabte. La presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona, Laia Bonet, ha qualificat aquesta eliminació com “emotiva” després de 37 anys de servei a la ciutat, però celebra la desaparició del fibrociment: “Diem adeu a l’amiant al metro, perquè en quedaven alguns components, encara que no estiguessin en contacte amb els usuaris”.
L’amiant al metro desapareixerà del tot el 2026
Laia Bonet ha explicat que la retirada de la sèrie 4.000 suposa la desaparició d’un 90 % de l’amiant present a la xarxa de metro. El 10 % restant, que es troba a la infraestructura, està previst que s’acabi de retirar, com a tard, el 2026. “Acabarem de retirar-lo d’aquí dos anys”, ha dit la presidenta de TMB.
La renovació dels vehicles més antics de la xarxa de metro, els de la sèrie 3.000 i 4.000, ha estat progressiva, coincidint amb la incorporació de nous trens. El darrer any, TMB ha posat en circulació 24 combois de la sèrie 8.000 a l’L1 i 26 més a l’L3. Una substitució que s’emmarca en el pla d’actuació de la companyia per eliminar el fibrociment tant dels vehicles com de les estacions. Bonet ha recordat que són models “més moderns i confortables”.
Una sèrie que va ser revolucionària
Ignacio Oliva, que ha estat responsable de material de la sèrie 4.000, ha afirmat que “tecnològicament era un salt de 20 anys”. Va ser el primer model de Barcelona que va operar amb electrònica integrada, una tecnologia que els usuaris van poder percebre amb una arrencada i frenada molt més suau i progressiva. A més, també va incorporar el fre regeneratiu, un sistema que permetia recuperar al voltant d’un 30 % de l’energia generada en la frenada, així com el sistema lluminós per seguir el recorregut del comboi.
La fundació TMB conservarà tres vehicles
Alguns treballadors han seguit amb emoció l’acte, perquè deixen enrere molts anys de records vinculats no només als maquinistes, sinó també als tècnics i passatgers. En memòria dels més de 100 milions de quilòmetres recorreguts, Laia Bonet ha anunciat que “la fundació TMB conservarà tres vehicles, dos de motors i un cotxe. Preservarem aquesta petita part de la història”.