Un dels problemes actuals són les estafes en línia, que van acompanyades de la batalla del periodisme contra la desinformació. Marc Masip, editor en cap de Verificat, analitza a betevé directe què podem fer per no caure en les informacions falses i les estafes. El més comú, explica, és que els estafadors ens enviïn missatges suplantant persones o empreses que coneixem, com Correus, la DGT o, fins i tot, un familiar.
És una tècnica coneguda com a phishing. El que volen aconseguir és que entrem en un enllaç fraudulent a través del qual ens roben les nostres dades personals. Tot i que la solució implica desconfiar dels missatges amb enllaços en què ens demanen dades delicades, el sentiment d’urgència fa que molts cops hi caiguem. “Quan un contingut ens emociona d’una manera o d’una altra perdem capacitat reflexiva i, de vegades, ens deixem portar per la situació“, ha afirmat Masip.
L’estafa del fill en problemes
Encara que aconseguim desconfiar dels missatges que ens arriben amb enllaços, és més difícil quan es tracta d’un familiar en problemes. Fent-se passar per un fill o filla que ha perdut el mòbil i que assegura que ens escriu des del d’un amic perquè necessita fer un pagament urgent, l’estafador ens demana un Bizum o una transferència. En aquest cas no ens arriba cap enllaç, però també ens podem protegir. “Una bona idea és trucar al número en qüestió. Si no ens responen o ens demanen que no truquem, el millor és ser prudents“, ha aconsellat Masip.