Una magrana al lloc de l'estrella tradicional i fulles de plataner en comptes d'un avet. Propostes atrevides per una decoració diferent en la forma, però també en el to. El verd i el vermell cedeixen terreny a la resta de colors. I és que els blancs, grisos i roses també poden fer Nadal. MONTSERRAT GIL DE BERNABÉ, directora general de Mercabarna "El que s'ha fet és allunyar-nos una miqueta, diríem, de la tradició i incloure tecnologies i modes pel que fa als propis materials, però també al disseny." JOSÉ MARTÍN, Escuela Epañola de Arte Floral "El florista ya no es solamente el florista y jardinero, como era antes, viene a ser ya un poco decorador y utiliza plásticos, metales, bolas de cristal..." Més de 2.000 floristes d'arreu de l'Estat espanyol recullen idees per decorar la casa, però també els seus establiments. I per fer-ho més emocionant, les propostes competeixen entre si. Dissenyadors d'arbres i aparadors han hagut fer servir l'enginy per ser els més vistosos. En temps de crisi, l'aparador és fonamental per als floristes. Idees originals com la d'aquí al darrere, amb tons de verd i taronja, han de servir per donar una imatge de l'establiment. Sobretot, però, serveixen per atreure l'atenció dels clients. ÀLEX SEGURA, Escola d'Art Floral de Catalunya "Un aparador sempre ha de ser un reclam. Ha de ser un reclam o bé per vendre productes o bé per vendre il·lusió, per vendre emocions..." Les últimes tendències en aparadors arriben gràcies a diverses escoles de floristeria. El denominadors comuns? Elements rústics i austeritat.
Els qui han acudit a la fira han recollit idees tant pel que fa a la decoració de la llar, com pel que fa a l’ornamentació dels seus propis establiments. Al costat d’arbres de Nadal i centres de taula, les nou millors escoles espanyoles d’art floral han exposat propostes per decorar els aparadors de les botigues. Amb combinacions de flors, plantes i complements, les diferents composicions s’han disputat el premi al Millor aparador comercial de Nadal.
El segon concurs ha estat el de decoració d’arbres de Nadal. En aquest cas, els participants han estat les pròpies empreses que treballen a Mercabarna-flor. Per a les ornamentacions han utilitzat únicament els productes que tenen a disposició dels clients.